Foreldres holdninger og barns utvikling av matematikkangst: en fenomenologisk studie
Abstract
Sammendrag
Denne avhandlingen har som utgangspunkt at barn påvirkes av sine foreldres holdninger, og utforsker hvordan foreldres holdning til matematikk kan påvirke barns opplevelse av faget og i hvilken grad de utvikler matematikkangst. Studien sammenligner fortellingene til tre 6. klassinger som alle har et anstrengt forhold til matematikk, med fortellingene til en av deres foresatte, for å undersøke om det er en sammenheng mellom fortellingene. Ved å se på leksesituasjoner, tankesett, tankemønster, grad av matematikkangst og foreldrenes bevissthet og tro på egen innflytelse, utforsker oppgaven hvordan påvirkningen kan skje. Dette er en kvalitativ fenomenologisk studie, med seks dybdeintervjuer, der informantenes subjektive historie og opplevelse blir satt i fokus.
Funnene tyder på at både elevene og foreldrene som ble intervjuet opplever matematikkangst, og er preget av følelser som stress, frykt og engstelse i møte med matematiske situasjoner. Disse følelsene påvirker både kropp og sinn, og kan føre til unngåelse av matematikk. Leksene er en kilde til stor frustrasjon og konflikt hjemme hvor foreldrenes reaksjoner påvirker barnas stressnivå, og redsel for matematiske situasjoner. Ulik metodebruk og mangel på forståelse er faktorer som bidrar til frustrasjon. Foreldres statiske tankesett, fokus på svaret fremfor prosess og negative holdning til det å gjøre feil, gjenspeiles i barnas tankesett. Barns observasjon av fortvilte og frustrerte foreldre i møte med matematikk, påvirker deres mentale tilstand, forventning og forhold til faget. Denne masteroppgaven forsøker å gi et innblikk i hvordan foreldres atferd, respons og tankesett kan påvirke sine barns opplevelse og forhold til matematikk. Oppgaven har også som mål å kunne bidra til videre forskning på feltet matematikkangst.