Utforskning i Kunst og håndverk – en studie av læreres forståelse og praksis
Abstract
Formålet med denne studien er å få innblikk i og undersøke kunst- og håndverkslæreres forståelse av utforskende undervisning gjennom deres perspektiver, tolkning og pedagogiske tilnærminger til utforskning. Årsaken til at jeg har valgt utforskende undervisning som tema er fordi det er en sentral del av læreplanen i kunst og håndverk og kan bidra til økt engasjement blant elevene, nettopp fordi man tar utgangspunkt i elevenes interesser. Masteroppgaven tar for seg og diskuterer problemstillingen: Hvilken forståelse har kunst- og håndverkslærere for utforskning, og hvordan kommer det til uttrykk i undervisningen?
For å besvare problemstillingen har jeg gjennom en kvalitativ studie gjennomført intervjuer med tre informanter som arbeider som kunst- og håndverkslærere. Gjennom kvalitative intervjuer har jeg undersøkt informantenes forståelse for utforskende undervisning ved å se nærmere på deres perspektiver og pedagogiske tilnærminger til temaet. Datamaterialet er analysert gjennom tematisk analyse, med en veksling mellom deduktiv og induktiv tilnærming til empiri og teori. Prosjektets analyse viste at informantene relaterer en utforskende undervisning med den kreative arbeidsmodellen, og at det er likhetstrekk mellom de undervisningsmetodene. Det kom også frem at informantene ser at man kan arbeide mer utforskende i klasserommet, men at dette påvirkes av undervisningens rammefaktorer, som blant annet elevforutsetninger. Videre viste funnene fra analysen at det er rom for å utvide lærernes forståelse av lærernes rolle i utforskende undervisning. Samt et behov for en samlebetegnelse på utforskning og hvordan en kan bruke en utforskende tilnærming i kunst- og håndverksundervisningen. Forskningen til denne masteroppgaven viser derfor totalt sett et behov for en avklaring av lærerens rolle, forståelse og rammefaktorer i utforskende undervisning.
Analysen av funnene bidrar til å gi innsikt på hvordan informantene forstår og implementerer utforskning i undervisningen, inkludert deres valg av fagdidaktiske tilnærminger. Videre forskning kan utforske en induktiv tilnærming til undervisning med fokus på problembaserte oppgaver, hvor aksjonsforskning kan være en velegnet metode for forskning på undervisningspraksis