Motiverende lesing på 4.trinn
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag Denne studien tar sikte på å undersøke og forstå hvordan et leseprosjekt kan fremme motivasjon for lesing. Jeg valgte å fokusere på leseprosjektet som en kilde til motivasjon fordi det kan bidra til nyskapende undervisning. Problemstillingen jeg drøfter er: Hvordan kan leseprosjektet "Å lese seg til toppen av Mount Everest" stimulere til lesemotivasjon hos elever på 4. trinn? Denne problemstillingen ble formulert med tanke på hvordan motivere elevene til å lese. For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie der jeg har undersøkt et lite utvalg elever fra 4. trinn for å stimulere til lesemotivasjon og fremme positive leseopplevelser. Jeg samlet inn data gjennom observasjoner og intervjuer, og deretter analyserte jeg materialet og kategoriserte funnene i fire hovedkategorier: motivasjon, leselyst, interesse og engasjement som er hentet fra modellen til Illum Hansen.
Alle elevene i fokusgruppen viste tegn til motivasjon, men på ulike måter. Generelt sett viste elevene i fokusgruppen et høyt engasjement for leseprosjektet, samt interesse og lyst for ulike deler av prosjektet. De viktigste funnene i studien indikerer at alle informantene leste mer enn tidligere, og interessen for litteratur økte med nye bøker. I skolebaserte leseprosjekter er det avgjørende at elevene får tilgang til et bredt utvalg av ny litteratur, og tilstedeværelsen av voksne rollemodeller kan bidra til at elevene ser på lesing som en viktig aktivitet. Totalt sett understreker resultatene fra forskningen min viktigheten av å inkludere leseprosjekter som en sentral del av leseopplæringen, spesielt i de tidlige stadiene av skolegangen.
Nøkkelord: Motivasjon, leseprosjekter, leselyst, interesse og engasjement
Abstract: Se vedlegg 6 for engelsk versjon av sammendrag