Elevers deltakelse i arbeid med utforskende matematikk
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på hvordan elever på 3.trinn deltar i arbeider med utforskende matematikk. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan elever som tidligere i hovedsak har jobbet med instrumentelle oppgaver i matematikk deltar når oppgavene blir utforskende, og det forventes at elevene skal samarbeide om å finne løsninger. Elevrollen står sentralt i forskningen, jeg valgte derfor å gjennomføre observasjoner fra elevperspektiv. Oppgavens problemstilling er: «Hva kjennetegner elever på 3. trinn sin deltakelse i arbeid med utforskende matematikk?» For å forske på dette gjennomførte jeg en casestudie med to episoder. I casestudien brukte jeg videobservasjon for å samle inn data. Utvalget mitt var en elevgruppe på 4 elever på 3.trinn. Elevgruppen jobbet med utforskende matematikk i to undervisningsøkter. I etterkant ble dataene transkribert, kodet og sortert i et rammeverk. I analysen har jeg tatt utgangspunkt i den internasjonale forskningen, Primas. Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe, som er et internasjonalt prosjekt som i perioden 2010-2013 jobbet for å fremme og implementere Inquiry based learning i matematikk og naturfag (Abril et al., 2013). Jeg har tatt utgangspunkt i «what students do» i min analyse, og brukt Mueller et al. (2012) og Esmonde (2009) sine teorier som utgangspunkt for analyseverktøyet. Her har jeg hatt hovedvekt på samarbeid og i hvilken grad elever stiller spørsmål til hverandre. Med utgangspunkt i resultater har jeg sett på veien videre, og hvilke tiltak lærer kan gjøre for å hjelpe elevene i det videre arbeidet. For å undersøke dette har jeg brukt disse forskningsspørsmålene: «Hvilke kjennetegn på samarbeid gjenkjennes i gruppesamtalene, og i hvilken grad stiller elevene spørsmål til hverandre?» og «Hvilke endringer kommer frem i observasjonene, og hva kan lærer ha fokus på det videre arbeidet?» Resultatene fra forskningen min viser at elever i liten grad stiller spørsmål, og spørsmålene som stilles inviterer i liten grad til utforskning, er i hovedsak lukkede spørsmål. Elevene viser også at de liker godt å arbeide selvstendig, og at de gjerne jobbet ved siden av hverandre, uten at det oppstod noe form for samhandling. Jeg så flere tilfeller hvor elevene jobbet selvstendig, og ikke søkte støtte eller bekreftelser fra medelever. Mot slutten av den siste episoden så jeg at en elev i større grad utforsker løsningsmetodene, men strever med å få med seg de andre elevene. Min oppsummering er at implementering av nye arbeidsformer tar tid, og innføring av nye måte å gripe an oppgaver ikke må tas som en selvfølge. Elevene trenger støtte, og trening for å bli trygge og tørre å bevege seg ut fra de kjente oppgavene som de har møtt tidligere. Lærer har derfor en viktig rolle som fasilitator for at elevene skal bevege seg videre og utforske oppgaver som er nye og ukjente for elevene.