Læringsledelse i matematikkundervisning på mellomtrinnet En studie av én lærers tilrettelegging for læring
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven er temaet læringsledelse i matematikkundervisning på mellomtrinnet. Problemstillingen som undersøkes er: Hvordan kommer læringsledelse til uttrykk i matematikkundervisningen på mellomtrinnet? Jeg tar for meg hvordan læreren bruker faglige begreper, på hvilke måter læreren tilrettelegger for ulike arbeidsmetoder, og hvordan læreren bygger opp undervisningen gjennom ulike faser. Problemstillingen belyses gjennom relevant internasjonal og nasjonal forskning, samt utvalgte teoretiske perspektiver.
Ledelse i klasserommet kan forstås på ulike måter. Setter vi elevenes læring i sentrum kan vi forstå lærerens ledelse som læringsledelse. Å vektlegge et læringsperspektiv på ledelse kan forstås som at vi på en tydeligere måte retter oppmerksomheten mot det faglige og didaktiske arbeidet som foregår og at lærere leder gjennom å undervise i fag. Ledelse i klasserommet knyttes til lærerens arbeid med å tilrettelegge for elevenes læring.
Denne masteroppgaven har et kvalitativt forskningsdesign. Empirien består av observasjoner fra to matematikktimer i én lærers klasse, og et intervju med samme lærer i etterkant av observasjonene. Informanten uttrykker at ledelse i klasserommet ofte avgrenses til å handle om struktur og rutiner, men at det like mye kan handle om å lede elevenes læring i de ulike fagene. Det kan dreie seg om å planlegge for ulike metoder og måter å nå fram til elevene på i undervisningen. Observasjonene viser hvordan lærerens læringsledelse kommer til uttrykk. Funnene peker i retning av at læreren er bevisst på sin rolle som leder. Dette kommer til uttrykk gjennom tre funn. Læreren introduserer faglige begreper gjennom å oversette mellom hverdagsspråk og fagspråk, og ved bruk av eksempler og illustrasjoner. Læreren tilrettelegger for varierte arbeidsmetoder som inkluderer både muntlige og skriftlige læringsaktiviteter. Det siste funnet peker mot at undervisningen utspiller seg som en dramaturgi gjennom ulike faser. Studien er et bidrag til en nyansert forståelse for hva ledelse i klasserommet innebærer i et læringsperspektiv.