• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Wow! Det blir en mye større flamme!» En kvalitativ studie av kunnskapsbygging i praktisk arbeid i naturfag

Grude, June; Søfteland, Benedikte Gausdal
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230362736:54406266.pdf (8.540Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162371
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver [339]
Abstract
I denne masteroppgaven har vi gjennomført en studie som er inspirert av aksjonsforskning, hvor vi har undersøkt hvordan man kan legge opp naturfagundervisningen for å støtte elevenes kunnskapsbygging i forbindelse med praktisk arbeid. Tidligere forskning peker på at læreren i praktisk arbeid i stor grad har fokusert på at elevene skal mestre prosedyrer, og i mindre grad om å støtte deres faglige forståelse og koble empiri på naturfaglig teori. Vi så derfor et behov for å utvikle noen rammer rundt det praktiske arbeidet for å bedre kunne støtte elevenes læring. Med grunnlag i naturfagdidaktisk litteratur og teori om semantiske bølger, utviklet vi et undervisningsopplegg, som er ment som et verktøy for å støtte elevenes kunnskapsbygging. Opplegget ble gjennomført i fire delingsgrupper på 10.trinn på en skole på Østlandet, og datamaterialet i denne oppgaven er basert på lydopptak fra elevgruppene i klassene der det ble gjennomført.

Våre hovedfunn viser at elevenes faglige forklaringer i gruppediskusjonene under praktisk arbeid er kjennetegnet av at elevene bruker forkunnskaper i forklaringene sine, at forenklinger av kjemiske prosesser de har med seg fra tidlig i utdanningsløpet kan få konsekvenser for senere naturfaglig forståelse, samt at elevene i liten grad generaliserer kunnskapen sin. Resultatene fra denne oppgaven synliggjør at lærerens veiledning er essensiell for å støtte elevenes kunnskapsbygging. Ved å eksplisitt planlegge for faglig støtte i praktisk arbeid, kan læreren bidra til å utvikle elevenes naturfaglige forståelse. Studien viser også at elevenes bruk av konkrete støttestrukturer og lærerens veiledning i faglige diskusjoner bidrar til å øke kvaliteten på elevenes faglige forklaringer. Vi håper at studien kan være en ressurs for andre lærere i planlegging og gjennomføring av sin undervisning, samt et bidrag til videre forskning på feltet.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit