Utviklingen av danning fra LK06 til LK20 - En dokumentanalyse
Abstract
Temaet for denne oppgaven er danning i kroppsøving i LK06 og LK20. Da LK06 var gjeldende ble kroppsøving kritisert for å ha et for stort fokus på konkurranse og prestasjoner, og ikke utvikling og danning. Men en ny læreplan i LK20, vil det derfor være spennende å se hvordan denne læreplanen legger til rette for danning i forhold til LK06. Gjennom oppgaven ønsket jeg å svare på problemstillingen: "Hvordan legger LK20 til rette for danning i forhold til LK06?".
For å svare på problemstillingen er det gått gjennom relevant teori om danning. Her har Klafki hatt en sentral rolle, i tillegg til at det er gjort rede for læringsklima, læring om, gjennom og i bevegelse, bevegelsesglede samt læreplanteori.
Metoden jeg har tatt i bruk er systematisk tekstkondensering (STC), en metode for kvalitativ dokumentanalyse. Fenomenologi og hermeneutikk er sentralt i denne metoden, da min oppfattelse og tolkning av læreplanen er sentralt. Utvalget som har blitt analysert er generell del av læreplanen, prinsipper for opplæringen og læreplan i kroppsøving i LK06, og overordnet del av læreplanen og læreplan for kroppsøving i LK20. Dataene fra analysen ble sortert i temaene danning av individet, danning til samfunnslivet og danning gjennom innhold.
Funn fra analysen peker mot at mye av LK06s danningsaspekt videreføres til LK20. Selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet løftes frem i begge læreplanene. Begge læreplanene fremmer danning til livsmestring og gjennom demokrati og demokratiske verdier.
Den største forskjellen i møte med danning fra LK06 til LK20, ligger i LK20s større tilrettelegging for et mestringsorientert læringsklima. Idrettsfokuset fra LK06s har blitt redusert, og dette kan få betydninger for mestring, deltakelse, motivasjon og innsats i faget. Dette påvirker mulighetene til læringsutbytte, og påvirker også de sentrale danningsaspektene bevegelsesglede og læring om, gjennom og i bevegelse.