Lærerens bruk av matematiske samtaler og utforskning blant elever på 3.trinn
Abstract
Denne studien har undersøkt lærerens bruk av matematiske samtaler ved bruk av utforskning blant elever på 3.trinn. Hensikten med denne forskningen er å kartlegge lærerens valg av spørsmål og ulike utforskende tilnærminger som kan fremme de matematiske samtalene i klasserommet. Sentrale temaer i denne studien er matematiske samtaler og utforskning, og deres relevans og betydning vil bli utforsket ved å henvise til læreplanen for kunnskapsløftet 2020 (heretter referert til som LK20). Problemstillingen vår er formulert som følgende: «Hvordan kan en lærer fremme matematiske samtaler ved bruk av utforsking på 3 trinn?». Basert på denne problemstillingen vil vi bygge videre med to forskningsspørsmål som klargjør fokusområdene for denne studien. Forskningsspørsmålene vil både rette oppmerksomheten mot lærerens bruk av utforskende tilnærminger, samt valg av spørsmål og oppgaver som legger til rette for den matematiske samtalen.
Vår forskning benytter en kvalitativ tilnærming som inkluderer både intervjuer og observasjoner. Vi ser på intervjuene som verdifulle for å få innsikt i lærerens tanker og refleksjoner angående deres valg av undervisningsmetoder og syn på matematiske samtaler. Observasjonene våre vil være til nytte når vi utforsker hvilke utforskende tilnærminger og spørsmålsvalg læreren tar i bruk for å fremme matematiske samtaler i klasserommet. Lydopptak av både intervjuer og observasjoner har vært av stor betydning for vår tilgang av informasjon og bearbeiding av datamaterialet. Vi har anvendt veiledning fra Braun og Clarke (2006) i den tematiske analysen, der vi ser på to av våre hovedtemaer som: matematiske samtaler og utforskende tilnærminger.
Resultatene og funnene vil bli presentert basert på vår tematiske analyse og teoretiske rammeverk. Vi vil også klargjøre fordelene ved hvordan læreren har benyttet utforskende tilnærminger og valg av verktøy som har fremmet de matematiske samtalene i klasserommet. Til tross for lærerens bruk av metoder og strategier som støtter slike samtaler, har det oppstått utfordringer, blant annet knyttet til lærerens spørsmålsstilling. Dette vil vi diskutere ved hjelp av spørsmålsmodellen til Ulleberg og Solem (2018) i tillegg til andre relevante forskere og teorier som blir nevnt i studien.