Barns opplevelser med deltakelse i undervisningsopplegg om fysisk aktivitet, kropp og helse - En kvalitativ studie av 10-åringers refleksjoner om betydningen av fysisk aktivitet
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn, hensikt og problemstilling: I forskning, nasjonale og internasjonale retningslinjer og rapporter fremheves helsefordeler av å være i fysisk aktivitet, og det er dessuten stor oppmerksomhet på helserisiko ved stillesitting og livsstilssykdommer. Å øke nivået av fysisk aktivitet hos barnebefolkningen er et mål på tvers av sektorer og landegrenser. I flere norske kommuner gjennomfører skolehelsetjenesten undervisningsopplegg om fysisk aktivitet, kropp og helse, men det er begrenset dokumentasjon om erfaringer og innhold fra slike undervisningsopplegg. Denne studien som formål å bidra til en bredere forståelse av 10-åringers opplevelser med deltakelse i et undervisningsopplegg om fysisk aktivitet, kropp og helse. Studien ønsker å undersøke barnas refleksjoner rundt betydningen av fysisk aktivitet for helsen. Problemstillingen er: Hvordan opplever barn det å delta i undervisningsopplegg om fysisk aktivitet, kropp og helse? og Hvilke tanker har barn om betydningen av å være i fysisk aktivitet?Metode og teoretisk perspektiv: Studien har et kvalitativt design med fokusgrupper med 10-åringer som deltar i undervisningsopplegget «Beveg Deg». Tematisk analyse er blitt brukt i bearbeidingen av materialet, og resultatene er diskutert i lys av kroppsfenomenologi og enaktivisme med begrepene embodiment, deltakende meningsskaping og helseforståelse. Funn: Prosjektet peker på at barna ønsker å være aktivt deltakende i undervisningsopplegget. Studien viser at barna var spørrende til rådene for fysisk aktivitet, og at de hadde en ambivalens i forhold til fysisk aktivitet. Videre viser studien at barna hadde innsikt i hva fysisk aktivitet gjør med den biologiske kroppen, men de virket å være mer opptatt av selve aktiviteten og de umiddelbare fordelene den gir dem her og nå, enn de mulige helsegevinstene på lengre sikt. Ved å også inkludere et fenomenologisk og enaktivistisk perspektiv på undervisningsopplegg om fysisk aktivitet, kropp og helse, kan man fremheve barnas subjektive opplevelser og det som ser ut til å være av størst betydning for barna når det gjelder fysisk aktivitet.
Nøkkelord: Fenomenologi, enaktivisme, deltakende meningsskaping, fysisk aktivitet, barn.