Helsestasjon for voksne – et sted for informasjon, råd og veiledning En kvalitativ studie basert på innbyggeres erfaringer med tilbudet
Abstract
Bakgrunn: For at den økende andelen eldre her til lands skal holde seg friske og selvhjulpne lenger, er økt helsekompetanse og forebyggende- og helsefremmende arbeid viktige tiltak. Et kommunalt tilbud som har dette til hensikt, er helsestasjon for voksne. Det er imidlertid mangelfull forskning på tilbudet.
Hensikt: Det er behov for forskning på enkeltindividets opplevelse av helsestasjonen som tilbud. Dette for å utforske mulighetene helsestasjonen har for å arbeide med forebyggende, helsefremmende og aktivitetsrettede tiltak. Problemstilling er: Hvilke erfaringer har brukere med tilbudet som gis på helsestasjon for voksne?
Metode: Semistrukturerte individuelle intervjuer med sju funksjonsfriske eldre, rekruttert gjennom en kommunal helsestasjon for voksne over 67 år. Systematisk tekstkondensering er benyttet som analysemetode.
Resultat: Informantene hadde veletablerte aktivitetsvaner. Helsestasjonen oppfattes som et positivt tilbud og det oppleves trygt å være kartlagt for fremtiden. Dette til tross for at informantene hadde begrensede forventninger på forhånd og ikke definerte seg som i målgruppen for tilbudet. Felles informasjonsmøter, registrering av nå-situasjon og test av fysisk funksjonsnivå ble løftet frem som tilbud de fant særlig relevant.
Konklusjon: Det er usikkert hvorvidt samtalen på helsestasjonen har bidratt til endring i aktivitetsvaner, da informantene allerede var aktive på ulike arenaer og ved god helse. Kartlegging, fysisk test og felles informasjonsmøter løftes frem som nøkkelelementer ved tilbudet.
Stikkord: Helsestasjon for voksne, helsefremmende og forebyggende arbeid, helsekompetanse og aldring