Tverrfaglig samarbeid mellom skole og skolehelsetjeneste. En analyse av nasjonale styringsdokumenter.
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn og hensikt: Helsefremmende og forebyggende arbeid er viktig for at barn og unge har gode oppvekstmiljø og god helse, og er noe skole og skolehelsetjeneste skal samarbeid om. Dette tverrfaglige samarbeidet kan oppleves utfordrende, og det er relativt lite forskning på dette området. I denne oppgaven vil jeg identifisere og belyse beskrivelser av samarbeid mellom skole og skolehelsetjeneste i offentlige dokumenter. Jeg vil utforske i hvilket omfang samarbeidet er beskrevet og i tillegg se nærmere på hvordan samarbeidet om fysisk aktivitet spesielt er beskrevet.
Metode: Dokumentanalyse med summativ og konvensjonell innholdsanalyse.
Funn: Åtte nasjonale styringsdokumenter fra skole- og helsesektoren ble inkludert. Den summative innholdsanalysen viste at dokumentene omtalte samarbeidet i ulik grad for skole- (n=181) og helsesektoren (n=136). I dokumentene fra skolesektoren ble skolehelsetjenesten lite nevnt (n=19), og kun helsesektorens dokumenter omtalte samarbeid rundt fysisk aktivitet (n=20). Den konvensjonelle innholdsanalysen resulterte i fem kategorier: 1) Definisjoner av samarbeid, 2) Samarbeidsområder, 3) Systemrettet samarbeid, 4) Forutsetninger og utfordringer for samarbeid og 5) Ansvar for og plikt til samarbeid. Ulike begreper ble brukt for å beskrive samarbeidet og områder for helsefremmende og forebyggende samarbeid. Systemrettet samarbeid ble trukket frem som særlig viktig, også for å lykkes med samarbeid rundt fysisk aktivitet. Samarbeidsplikten var ikke like tydelig beskrevet fra skolens side som for skolehelsetjenesten.
Konklusjon: De nasjonale styringsdokumentene setter høye krav til at tjenenestene har god kjennskap til hverandres lover og føringer når det kommer til helsefremmende og forebyggende samarbeid. Selv om det allerede er gjennomført tiltak for å forbedre tverrfaglig samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten, er det et område det bør arbeides videre med for å sikre tydeligere føringer. Det er fortsatt uutnyttede samarbeidspotensialer mellom tjenestene som bør utforskes videre.
Nøkkelord: Skole, Skolehelsetjeneste, Samarbeid, Tverrfaglig, Fysisk aktivitet.
Antall ord: 17 680.