Er helsestasjons- og skolehelsetjenesten hensiktsmessig organisert for utøvelse av barnevaksinasjonsprogrammet – helsesykepleieres perspektiv
Abstract
SAMMENDRAG
Bakgrunn: Høy vaksinasjonsdekning er viktig for å forebygge alvorlige smittsomme sykdommer. I Norge har helsesykepleiere ansvaret for gjennomføringen av barnevaksinasjonsprogrammet, og har derfor en viktig rolle i å opprettholde høy vaksinasjonsdekning. Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke om helsesykepleiere vurderer at helsestasjons- og skolehelsetjenesten er hensiktsmessig organisert for utøvelse av barnevaksinasjonsprogrammet.
Metode: Forskningsdesignet er tverrsnittstudie med spørreskjema. Utvalget besto av 682 helsesykepleiere. Deskriptiv statistikk og logistisk regresjon ble brukt til å svare på forskningsspørsmålene.
Resultat: Det var bred enighet blant respondentene om at tjenesten er hensiktsmessig organisert for vaksinasjonsarbeidet. Multippel logistisk regresjon viste at oddsen for å oppleve å ha nok tid til vaksineinformasjon ble lavere med økende kommunestørrelse (OR=0,51; 95 % KI [0,29-0,87] for store kommuner sammenlignet med små kommuner). Oddsen økte med antall års erfaring (OR=1,76; 95 % KI [1,10-2,81] for over 12 års erfaring sammenlignet med 2-4 års erfaring). Det var lavere odds for å være enig i å ha nok tid til vaksineinformasjon for de som jobbet i skolehelsetjenesten sammenlignet med de som jobbet på helsestasjonen (OR=0,41; 95 % KI [0,28-0,60]). De fleste opplever at de holder seg faglig oppdatert om vaksinasjon (84,9 %) og får støtte i vaksinasjonsarbeidet fra faglig nettverk lokalt (88,3 %), overordnede (76,8 %) og FHI (86,2 %). Betydelig færre (50,1 %) opplever støtte fra lege lokalt. Under koronapandemien opplevde de fleste å ha nok tid til å følge opp vaksinasjonsarbeidet (81,7 %), til tross for at mange ble omplassert til koronaarbeid i denne perioden.
Konklusjon: Helsesykepleiere mener i hovedsak at organiseringen av helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Norge legger godt til rette for helsesykepleieres utøvelse av barnevaksinasjonsprogrammet. Det er likevel områder med mulighet for forbedring som manglende tid til vaksinasjonsarbeid, oppfølging av barn som flytter, bruk av tolk og samarbeid med lege.
Nøkkelord: Barnevaksinasjonsprogrammet, helsesykepleier, organisatoriske faktorer, faglig støtte, koronapandemien