Unge voksne sine erfaringer og forståelse av smerte: En kvalitativ studie
Abstract
Sammendrag: Stikkord: Ung voksen, Studenter, Smerte, Lidelse, Smerteforståelse
Bakgrunn: Rapporter viser at mange skoleelever og studenter opplever fysiske og psykiske plager, og det vises økende bruk av smertestillende blant de unge. Denne studien har siktet mot å få en dypere innsikt i hvordan 19-24 år gamle studenter forstår og erfarer smerte.
Teoretisk forankring: I denne studien har teori om smerte, empowerment og mestringstro blitt brukt for å forklare studiens resultater.
Metode: Det ble gjennomført en kvalitativ studie med bruk av individuelle semistrukturerte-intervju. Åtte kvinnelige studenter ble rekruttert og data ble analysert med tematisk analyse.
Resultater/konklusjon: Denne studien fant at studentene ser på smerte som todelt; fysisk smerte og psykisk smerte. Med en slik smerteforståelse kan studenten forstå smerte for fysisk, eller for psykisk. Videre ble det funnet at studentene kan oppleve forskjellige kroppslige tilstander som mer kontrollerbare enn andre. Studentens opplevelse av kontroll over enkelte kroppslige tilstander kan ha sammenheng med hvordan smerteopplevelser er påvirket av forskjellige kognitive og emosjonelle variabler. Studien fant også hvordan studentenes smerter kan gå skjult for omgivelsene. Flere viste et ønske om å bli behandlet normalt og bli sosialt akseptert når man lever med langvarige smerter. Tilslutt viste studentenes erfaringer at det er viktig å ta deres fysiske og psykiske plager på alvor og viktigheten med sosial støtte. Det kan ha alvorlige konsekvenser å avvise deres smerte.
Antall ord: 16332