Stress og fysisk aktivitet hos studenter - en kvalitativ studie
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Tema for denne masteroppgaven er studenters erfaringer med stress og fysisk aktivitet. Stadig flere unge opplever stress i hverdagen, og studenttilværelsen er en epoke som for mange bringer med seg en økt stressopplevelse. Opplevelse av å mestre stress kan derimot være utviklende. Studier viser at jevnlig fysisk aktivitet er blant faktorer som kan bidra positivt i møte med stress. Hensikten med denne studien er å beskrive studenters erfaringer med stress og fysisk aktivitet i studiehverdagen. Formålet med studien er å bidra til økt kunnskap om tema, noe som kan være nyttig for høgskoler og universiteter, og i folkehelsearbeid.
Metode: Prosjektet er forankret i en kvalitativ metode hvor det har blitt brukt individuelle forskningsintervju. Analysen tar utgangspunkt i en fenomenologisk-hermeneutisk meningsfortolkning, og det blir anvendt en systematisk tekstkondensering inspirert av Malterud. Antonovskys teori om salutogenese har bidratt til en økt forståelse knyttet til tema og forskningsspørsmål. Funn har også blitt sett i lys av Empowerment begrepet.
Resultater: Det var tre fremtredende funn i sammenheng med mine forskningsspørsmål som ble identifisert i oppgavens resultatdel. Disse funnene kan videre deles inn i følgende kategorier; krav og forventninger som kilde til stress, betydningen av fysisk aktivitet for stress og stressmestring og betydningen av rutiner og forutsigbarhet for opplevelse av stress.
Konklusjon: Krav, forventninger og fysisk aktivitet kan være både kilder til stress, men også ressurser for stressmestring for studenter. Kunnskap om studenters erfaringer med stress, fysisk aktivitet og stressmestring er av betydning for utdanningsinstitusjoner, studentsamskipnader, og generelt i folkehelsearbeid. Kjennskap til studenters opplevde stressfaktorer og mestringsstrategier i studiehverdagen kan være viktig bidrag i vurdering av fokusområder eller eventuelle tiltak som skal settes inn for å fremme god helse hos denne gruppen på både individ- og samfunnsnivå.
Nøkkelord: Studenter, stress, fysisk aktivitet, salutogenese, kvalitativ metode
Antall ord: 21 148