Sosial tilhørighet: Erfaringer fra foreldre til barn med funksjonsnedsettelser
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Sosial tilhørighet sees som et viktig behov i menneskers liv. Forskning viser at foreldre til barn med funksjonsnedsettelser står i tunge omsorgsoppgaver som påvirker deres hverdagsliv. Hensikten med denne studien var å løfte frem foreldre til barn med funksjonsnedsettelser som pårørende gruppe og deres opplevelse av eget sosialt liv og sosiale tilhørighet, sett opp mot empowerment-perspektivet.
Metode: Studien bygges på fem semistrukturerte intervjuer med foreldre til barn med funksjonsnedsettelser, som ble analysen ved hjelp av systematisk tekstkondensering.
Resultater: Foreldrenes sosiale liv og sosiale tilhørighet påvirkes av hvilken grad de har behov for å tilrettelegge og planlegge hverdagen, nettverkets utvikling, hva de mottar og hvordan de blir møtt av tjenesteapparatet, deres plass i arbeidslivet og mulighetene til å ivareta seg selv. Det kommer frem ulikheter i foreldrenes opplevelser, og det som er fremmende for noen kan være hemmende for andre.
Konklusjon: Tjenesteapparatets arbeid har innvirkning på foreldrenes sosiale liv, ettersom tjenestene de tilbyr kan oppleves både hemmende og fremmende for deres sosiale muligheter og opplevelse av empowerment. Fellesskapet med andre foreldre til barn med funksjonsnedsettelser viser seg som en faktor i foreldrenes grad av empowerment gjennom kunnskap og håndteringsstrategier i møte med tjenesteapparatet og hverdagslivet.
Nøkkelord: Foreldreerfaringer, Funksjonsnedsettelse, Sosialt liv, Empowerment, Kvalitativ metode