Når du trenger meg, vil jeg gjerne være her - helsesykepleieres erfaringer med skolehelsetjenesten som en arena for samtaler om selvmordstanker
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162327Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Selvrapporterte psykiske helseplager blant unge øker, og når unge oppleve å ha selvmordstanker vekker det bekymring. Helsesykepleiere i skolehelsetjenesten trekkes frem som nøkkelpersoner i det forebyggende arbeidet. Studier viser at helsesykepleiere erfarer utfordringer knyttet til å møte elever med psykiske helseplager, men det er gjort mindre forskning på hvordan det erfares å møte selvmordsproblematikk i skolehelsetjenesten.
Teoretisk forankring: Kappen ser på de ekstraherte funnene fra artikkelen i lys av teori om sosial støtte og empowerment. Hensynet til unges psykologiske utvikling står sentralt i helsesykepleieres arbeid og ligger til grunn for deres tilnærming. Sosial støtte refererer til ressurser som andre bidrar med i den enkeltes liv og opptrer som risiko- og beskyttelsesfaktorer for psykiske helseplager og selvmord. Sosial støtte gjør seg også gjeldene som et ledd i en empowerment- prosess for helsesykepleiere i deres møter med unge med selvmordstanker innenfor rammene for deres mandat.
Metode: Masteroppgaven er gjennomført med et eksplorerende, deskriptivt design ved bruk av kvalitative dybdeintervjuer med 10 helsesykepleiere. Analysen bygger på stegvis tematisk analyse. Metodekapitlet i kappen retter særlig oppmerksomhet mot interne validitetstrusler og hvordan dette har blitt ivaretatt i forskningsprosessen.
Diskusjon/ konklusjon: Helsesykepleiere kan gjennom tilgjengelighet og relasjon bidra til at unge opplever sosial støtte i sin hverdag og fremme mestringsopplevelser som av betydning for en positiv utvikling av god psykisk helse og forebygging av selvmord blant unge. Samtidig viser funnene til utfordringer med å ivareta denne rollen på grunn av bredden i helsesykepleieres mandat og økende behov hos unge for hjelp til psykiske helseplager. I mangel på sosial støtte kan helsesykepleiere oppleve å stå alene om et stort ansvar. Samarbeid internt i skolehelsetjenesten og med andre instanser trekkes derfor frem som særlig viktig for trygghet i helsesykepleieres rolle som et ledd i en empowerment- prosess.
Nøkkelord: unge, selvmordsforebygging, psykisk helse, kvalitativ.