Individuell plan som samhandlingsverktøy - relasjoner og deltakelse: En kvalitativ studie av koordinators erfaringer med involvering av barn med habiliteringsbehov, foreldre og fagpersoner i planprosessen
Abstract
Bakgrunn og hensikt: Barn med funksjonsnedsettelser som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har en lovfestet rett til individuell plan (IP) og deltakelse (sammen med foreldre/pårørende) i planarbeidet. En koordinator tildeles ansvaret for å sørge for at tjenestene er samordnet og fremdrift i planprosessen, og har derfor en nøkkelrolle i habiliteringsarbeidet. Hensikten med prosjektet er å få innsikt i koordinatorers erfaringer med IP som et lovforankret planleggings- og samhandlingsverktøy gjennom å utforske planprosessen og de ulike aktørenes involvering som et nøkkelelement for å oppnå intensjonen/formålet med IP.
Metode: Det ble valgt et kvalitativt design, med intervju av ni IP-koordinatorer for barn med habiliteringsbehov, med ulik profesjonell relasjon til barnet og familien. Intervjumaterialet ble analysert med refleksiv tematisk analyse (RTA).
Funn: Funnene kan knyttes til to sentrale aspekter ved planprosessen – det «relasjonelle» og det «deltakende». Det relasjonelle aspektet viser betydningen av å bygge og vedlikeholde bærende, tillitsbaserte relasjoner med barn og foreldre for at medvirkningen blir reell, og derigjennom fremme eierskap til IP. En dobbeltrolle som koordinator og fagperson synes å føre til mindre relasjonelle utfordringer. Det deltakende aspektet viser at måten plandeltakerne involverer seg i planprosessen synes å ha betydning for utvikling av eierskap til prosessen og selve planen. Mens aktiv og kollektiv involvering synes å kunne fremme eierskap og en tverrfaglig planprosess, synes tilbakeholden involvering å kunne begrense nytteverdien av planarbeidet.
Avslutning: Studiens funn indikerer at aktiv og kollektiv involvering, hvor barnet og familien står i sentrum for samarbeidet, vil kunne fremme felles eierskap til planprosessen og planen som et samskapt dokument. Det er derfor bekymringsfullt at tjenestenes lovpålagte plikt til nødvendig medvirkning i planarbeidet ikke alltid blir overholdt.
Nøkkelord: Individuell plan, koordinator, involvering, relasjon og deltakelse
Antall ord: 24057