Nudging mot en smidigere lunsjopplevelse: En kvantitativ analyse i virksomhetskontekst
Abstract
Nudging er et verktøy som kan påvirke menneskers valg og har fått økt oppmerksomhet de siste årene (Hansen, 2017). Denne masteroppgaven utforsker bruk av nudge for å endre lunsjatferd blant ansatte i en virksomhet med 1 623 ansatte. Formålet med studien var å få flere til å kjøpe lunsj etter klokken 11:30 for å redusere kø og misnøye. Forskningsspørsmålet var: “Kan nudging påvirke de ansatte slik at flere velger å kjøpe lunsj i kantinen etter klokken 11:30?”. Hypotesen var at intervensjonsstudien ville bidra til at flere handlet lunsj etter klokken 11:30. For å tilnærme seg forskningsspørsmålet ble det brukt et reverseringsdesign; ABACA-design. Data ble samlet inn over 18 uker og registrert som betalingstidspunkt i virksomhetens kantine. Studien kartla 42 734 transaksjoner fordelt på fem faser (A,B,A,C,A). Intervensjonsfasene inkluderte bruk av informasjonsark og -skjermer av en meldingsutveksling som oppmuntret til å utsette lunsjtidspunkt. Pearsons kjikvadrattest viste en statistisk signifikant forskjell i handelstidspunkt for lunsj mellom fasene χ² (4, N = 42 734) = 17.374, p = .002. Resultatene indikerte en nedgang i lunsjtransaksjoner etter klokken 11:30 med 1.5 % og 1.8 % i intervensjonsfasene. Til tross for signifikansen, viste funnene at flere ansatte spiste lunsj tidligere enn hypotesen antydet. Studien reiser spørsmål om utformingen av intervensjonene og effektiviteten av nudging, og oppfordrer til videre forskning og refleksjon om nudging med et system- og individfokus. Studiens resultat er viktig for å vise at nudging kan ha uventede effekter og gir innsikt som kan hjelpe bedrifter med å implementere mer effektive nudger.