Effekt av PAX Good Behavior Game på elevers sosiale interaksjoner og preferanser i klasserommet
Abstract
SammendragSosial nettverksanalyse (SNA) er benyttet for å undersøke effekt av PAX Good Behavior Game (GBG) på elevers sosiale interaksjoner. Studien fokuserer på to klasser, fire målingspunkter, koblet opp mot fire nettverksmål for å besvare forskningsspørsmålet «Hvilken effekt har PAX GBG på elevers sosiale interaksjoner og preferanser i klasserommet». Nettverksmålene inkludering og ekskludering, tetthet og transitivitet er målt gjennom to spørsmål for datainnsamling «Hvem liker du best å leke med i klassen?» og «Hvem har du lekt med i klassen den siste uken?». Resultatene indikerer ulik effekt på tetthet, balanserte verdier av transitivitet, og generell høy inkludering, med lav ekskludering i begge klassene. Etablerte sosiale strukturer før intervensjon, ses å være av betydning. Sosial interaksjon er en av de viktigste prediktorene for god psykisk helse og livsmestring. SNA avdekker dermed viktige markører for atferdsmessige endringer, som kan predikere skjevutvikling og behov for intervensjon. Hensikten med studien er et bidrag til effektive intervensjoner i grunnskolen med en atferdsanalytisk tilnærming. I tråd med skolens bærekraftsmål om økt folkehelse og livsmestring blir studiens aktualitet diskutert i henholdt til dagens anvendte intervensjoner. Det konkluderes med behov for ytterligere undersøkelse, der resultatene gir rom for diskusjon om hvilke nettverksstrukturer som er ønskelig i grunnskolen. Nøkkelord: Sosial nettverksanalyse, PAX GBG, klasseledelse, kompetanseheving, folkehelse og livsmestring
Abstract Social network analysis (SNA) is used to examine the effect of PAX GBG on student’s social interactions. The study focuses on two classes, four measurement points, linked to four network measures to answer the research question “What effect does PAX GBG have on students social interactions and preferences in the classroom”. The network measures inclusion and exclusion, density and transitivity are measured via two questions for data collection “Who do you like to play with in class?” and “Who have you played with in class in the past week?” The results show different effects on density, balanced values of transitivity, and generally high inclusion, with low exclusion in both classes. Established social structures before the intervention appear to be significant. Social interaction is one of the most important predictors of good mental health and life mastery. SNA thus reveals important markers for behavioral changes, which can predict deviations and the need for intervention. The purpose of the study is to contribute to effective interventions in primary school with a behavioral analytic approach. In line with the school’s sustainability goals towards increased health and life mastery, the relevance of the study is discussed with regard to today’s applied interventions. It is concluded that further investigation is needed, as the results leave room for discussion about which network structures are desirable in primary schools. Keywords: Social network analysis, PAX GBG, classroom management, competence enhancement, public health and life mastery