Nudging for effektiv bruk av aktivitetsbasert kontor
Abstract
Dagens medarbeidere ønsker mer fleksibilitet og valgmuligheter, samtidig som organisasjoner ønsker å være kostnadseffektive med tiltak som iverksettes. I grove trekk dreier nudging seg om å påvirke individer til å ta mer hensiktsmessige valg, samtidig som deres valgfrihet ikke begrenses. Oppgaven søker å belyse om nudging kan fungere effektivt i håndteringen av overgangen til det aktivitetsbaserte kontoret, og om det kan bidra til å øke riktig bruk av clean desk og blå sone. Problemstillingen er således: Kan nudge bedre organisasjonseffektivisering av aktivitetsbasert kontor med tanke på clean desk og blå sone. For å belyse denne problemstillingen er det gjennomført en kvantitativ studie i en større virksomhet i Oslo. Det ble innledningsvis gjennomført en baselinemåling for å kartlegge den eksisterende situasjonen, før det ble iverksatt tre nudging-intervensjoner. Avslutningsvis ble det gjennomført en oppfølgingsfase for vurdering av langsiktige effekter. Studiens målinger er gjort med en medobservatør for å måle Interobserver Agreement (IOA). Etter de gjennomførte målingene er dataene analysert og drøftet i lys av teorier om atferdsøkonomi, nudging, begrenset rasjonalitet og valgarkitektur, stimuluskontroll, regelstyring og gamification. Gjennom denne forskningen er det mest opplysende funnet at nudging alene nødvendigvis ikke er tilstrekkelig for å endre atferd i en organisatorisk kontekst. Sammenfallende kan funnene providere at nudging som fenomen kan være effektivt under visse betingelser, men i dette tilfellet er det sannsynligvis andre elementer, som kulturelle og miljømessige forhold, som har påvirket resultatene. Oppgaven forsøker avslutningsvis å gi forslag til videre forskning. Nøkkelord: Nudging, aktivitetsbasert kontor, atferdsøkonomi, valgarkitektur, regelstyring, gamification