Forbrukernes vektlegging av ulike stimuli ved vurdering av å beholde eller kaste mat og effekten av dette på matsvinn
Description
Full text not available
Abstract
Målet med denne studien er å undersøke om ulike stimuli ved en matvare påvirker forbrukernes vurdering av å kaste eller beholde matvare, og dermed bidra til å forstå fenomenet matsvinn. Det er valgt å fokusere på̊ matvaren melk. Det er valgt et kvantitativt studiedesign og det er brukt et digitalt spørreskjema for å innhente data. Hoveddelen av studien består av en conjoint-analyse der respondenter har rangert alternativer utfra et hypotetisk scenario. Oppgavens populasjon er fra USA og tilhører forskjellig type hushold, alder og inntektsgruppe. Oppgavens utvalg utgjør totalt 232 respondenter. Funn i studien viser at stimuli utløpsdato og sanseinntrykk hadde en sterk påvirkning i om respondenter ville beholde melken, og dermed unngå matsvinn. Nøkkelord: motivasjonelle operasjoner, conjoint-analyse, sanseinntrykk, best før dato, matsvinn, matsikkerhet