Implementering av Lean – tre enheter i samme konsern
Abstract
Lean har blitt populært innenfor mange bransjer og flere organisasjoner implementerer Lean ved sine virksomheter i håp om å oppnå fordelaktige resultater for bedriften, ansatte og kunder. Implementeringen av Lean kan i teorien virke enkelt, men det viser seg imidlertid å ikke være like lett i praksis. Denne rapporten presenterer implementering av innovasjonsprosjekt som baserer seg på Lean ved tre enheter i samme konsern. Enhetene startet opp arbeidet med innovasjonsprosjektet på samme tidspunkt, men har valgt ulike fremgangsmåter for koordinering og implementering av innovasjonsprosjektet. Rapporten undersøker om de ulike framgangsmåtene kan knyttes til større eller mindre suksess med implementeringen av innovasjonsprosjektet. Med bakgrunn i dette rettes fokus mot noen av elementene som har vist seg å være ulike ved enhetene når det gjelder implementering av innovasjonsprosjektet. Dette gjelder spesielt tildeling av prosjektansvar, koordinering og oppfølging av prosjektet og forankring i ledelsen. I rapporten benyttes et atferdsanalytisk perspektiv for å analysere innovasjonsprosjektet og implementeringsarbeidet. Rapporten baserer seg på data innhentet via dybdeintervju og kvantitative data som viser driftsresultater ved enhetene. Innovasjonsprosjektene er gjennomført i komplekse system hvor mange elementer kan påvirke utfallet av resultatene. Funnene i dette arbeidet kan likevel indikere at spesifikke elementer utpeker seg som avgjørende for å lykkes med implementering av Lean. Det kan se ut til at kontektstilpasning av innovasjonsprosjektet, langt tidsperspektiv og ledelsesfokus er elementer som bør være til stede for å oppnå en vellykket implementering av Lean.