Fotballspilleres motivasjon og prioriteringer bak valg av agentbyrå
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162286Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fotballspillere velger i mange tilfeller å samarbeide med agentbyråer, ettersom disse kan tilby tjenester som er nyttige for dem, og gir dem muligheten til å ha mindre fokus på annet enn det å prestere på fotballbanen. Denne masteroppgaven ser på hvordan motivasjon og prioriteringer som ligger bak ønske og valg av agentbyrå, og hvilke faktorer fotballspillere i PostNord-ligaen ser på som viktige i et potensielt samarbeid. Forsøket ønsker å se om fotballspillere påvirkes av ulik informasjon om agentbyråer, og derfor rangerer viktigheten av påstander om slike samarbeid ulikt. Forsøket var et mellomgruppedesign, og bestod av 30 fotballspillere fordelt på ulike fotballklubber i PostNord-ligaen 2024. Et spørreskjema ble utviklet, og deltakerne ble tilfeldig fordelt på én av tre grupper. Disse var en kontrollgruppe med nøytral informasjon, en gruppe med fokus på resultater fra agentbyråer, og en gruppe med fokus på oppfølging fra agentbyråer. Resultatene konkluderer med at forskjellene mellom gruppene ikke var signifikant. Deltakerne ble ikke påvirket av informasjonen de leste i forkant av påstandene. Oppgaven ser derfor på andre faktorer som kan være med på å forklare hvordan fotballspillere ser på og vurderer samarbeid med et potensielt agentbyrå, og hvordan et atferdsanalytisk perspektiv kan være nyttig for å forstå dette.