Effekter av et E-læringskurs på Kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention for Barnehagepersonell
Abstract
Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI) er en omfattende og høystrukturert intervensjon for førskolebarn med autismespekterforstyrrelser (ASF). I Norge er det hovedsakelig barnets lokale barnehage som driver opplæringen med oppfølging fra en veileder fra spesialisthelsetjenesten eller fra kommunen. Intervensjonen er tid- og ressurskrevende for alle involverte parter, da det krever god opplæring og oppfølging av barnehagepersonellet og foreldre. I et forsøk på å effektivisere den grunnleggende opplæringen om EIBI, autisme og atferdsanalyse, har e-læring blitt tatt i bruk som opplæringsmetode. Studien i denne artikkelen undersøker effekten av et e-læringskurs om disse temaene. Det er et begrenset antall studier som undersøker effekten av e-læringskurs som metode, uten andre komponenter som fysisk oppfølging, tilbakemeldinger eller rollespill. Formålet med studien var dermed å undersøke om e-læringskurset kunne øke kunnskapen til barnehagepersonell som skal jobbe med EIBI i barnehage. Studien er en systematisk replikasjon av Opsahl (2022) sin pilotstudie av det aktuelle e-læringskurset. Kurset ble gjennomført av tre deltakere i et non-concurrent multiple baseline design med pre-tester, post-tester og oppfølgingstester etter gjennomført kurs. Funnene viser at kunnskapen ble opprettholdt 9 uker etter endt kurs for to av deltakerne, men at denne kunnskapen ikke var opprettholdt etter 14 uker. Funnene støtter den eksisterende faglitteraturen om at e-læring kan fungere som en supplerende opplæringsmetode for teoretisk kompetanseheving, når annen opplæring ikke er tilgjengelig. Funnene indikerer imidlertid at e-læring alene ikke tilstrekkelig for opprettholdelse av denne kunnskapen. Eksisterende litteratur om temaene blir gjennomgått og studiens begrensninger blir diskutert. Nøkkelord: EIBI, autisme, atferdsanalyse, e- læring, personalopplæring