Booktok, hashtag-chains og word trees: En visuell nettverksanalyse av BookTok-fellesskapet og deres kulturelle normer
Abstract
Denne oppgaven undersøker bruken av emneknagger i BookTok-fellesskapet på TikTok, for å avdekke innsikt i fellesskapets interesser, kultur og normer. Ved å bruke forskningsverktøyet 4CAT, utforsker studien hvordan emneknagger brukes som kommunikasjon i fellesskapet, og hvordan emneknaggene avslører fellesskapets kultur og interesser. Gjennom å bruke en kombinasjon av ordtreanalyse og hashtag-chains undersøker den ytterligere forbindelsene mellom populære og mindre vanlige emneknagger, og demonstrerer hvordan undergrupper i BookTok skiller seg ut gjennom unike emneknagger. I tillegg undersøker den hvordan brukere strategisk kobler emneknagger sammen, for å sikre at innholdet når den rette målgruppen, og er med på å skape en følelse av samhold og tilhørighet. Oppgaven bygger på tidligere forskning, som ser på plattformfellesskapets bruk av emneknagger for å kommunisere, danne forbindelser og uttrykke deres leseridentitet. Dette gjør de ved å se på emneknagger som «BookTok», «bookish» og «bookrecs», som gjenspeiler fellesskapets delte vernacular (Soelseth, 2023, s. 3; Kaye et al. 2022, s. 108; Maddox & Gill, 2023, s. 6). Denne forskningen bidrar til forståelsen av BookTok, som mer enn ren underholdning, ved å undersøke den som en digital plattform for lesing, identitets og fellesskapsbygging.