Velferdsteknologi og fallforebygging
Description
Full text not available
Abstract
AbstraktBakgrunn: Med den voksende andelen eldre i befolkningen, står helse- og omsorgstjenestene overfor økte utfordringer som krever nye tilnærminger for å forbedre pasientbehandling og optimalisere ressursbruken. Sykehusene må tilpasse seg disse endringene ved å finne nye metoder, der bruk av velferdsteknologi er et eksempel. Derfor er det avgjørende å samle inn erfaringer fra helsepersonell om bruken av velferdsteknologi for å forebygge fall.Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien er å utforske de ansattes erfaringer med fallforebyggende velferdsteknologi i en sykehusavdeling. Problemstillingen er: «Hvilke erfaringer har ansatte på geriatrisk avdeling i sykehus med fallforebyggende velferdsteknologi?»Metode: Studien har et kvalitativt design. Det ble gjennomført fem semistrukturerte intervjuer med helsepersonell i sykehus. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering.Resultater: Studiens funn viser at bruken av velferdsteknologi førte til tjenesteendringer, inkludert effektivisering av arbeidsoppgaver og økt følelse av trygghet. Viktige faktorer for suksess var tilgjengelighet av utstyr, håndtering av tekniske utfordringer, engasjement og opplæring.Konklusjon: Studien avdekket at helsepersonellet opplevde endrede rutiner i avdelingen med bruk av velferdsteknologi, som resulterte i positive effekter og styrket arbeidet med fallforebygging. Studien gir innsikt i erfaringene til helsepersonell med slik velferdsteknologi i spesialisthelsetjenesten, og faktorer som påvirker prosessen.
Nøkkelord: Helsepersonell, fallforebygging, velferdsteknologi og sykehus