Flere barnehagelærere - hvor mange ledere? En kvalitativ undersøkelse om delt lederskap i barnehagen
Description
Full text not available
Abstract
Barnehagesektoren har de siste tiårene gått gjennom flere endringer, knyttet til endrede normer, forskrifter og økt oppmerksomhet på barnehageansattes kompetanse. Med endringer på feltet har fenomenet delt ledelse fått en del oppmerksomhet. I denne oppgaven ser jeg på delt ledelse i form av to likestilte pedagogiske ledere. Problemstillingen min er: Hvilke erfaringer har styrere, pedagogiske ledere og fagarbeidere med to likestilte pedagogiske ledere på samme avdeling?
Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse med semistrukturerte intervjuer av to styrere, fire pedagogiske ledere og to fagarbeidere i barnehager som har likestilte pedagogiske ledere. I tillegg har jeg gjort en supplerende kartlegging via e-post, for å forsøke å få en forståelse av hvorfor delt ledelse velges i barnehagene.
Delt ledelse er foreløpig et relativt smalt felt innen forskning på barnehagefeltet. Derfor har jeg sett på studier både hentet fra barnehagesektor og utenfra, samt gått utenfor Norge for å finne relevante studier. For å belyse empirien min bruker jeg ledelsesteori, organisasjonsteori og profesjonsteori.
Rekruttering trekkes frem både i e-postundersøkelsen og intervjuene som en av årsakene til å velge to likestilte pedagogiske ledere. Blant deltakerne i intervjuene var det enighet om behovet for flere ansatte med barnehagelærerutdanning. Når barnehagelærerne er likestilte pedagogiske ledere ser det ut til å kreve mye tid til samordning og koordinering. Økning i administrative oppgaver tar de pedagogiske lederne mer ut fra avdelingen. Tid kommer frem som en faktor som begrenser rommet for veiledning. Den uformelle veiledningen ser derimot ut til å ha bedre forutsetninger med flere barnehagelærere.
Min undersøkelse finner i likhet med tidligere studier at flere barnehagelærere styrker fagligheten i barnehagen, noe som kan bidra til å styrke barnehagelærerprofesjonen. Min undersøkelse skiller seg fra tidligere studier ved at det ikke er det at de er likestilte som er sentralt, men kunnskapen fra barnehagelærerutdanningen. Rekruttering kommer i større grad frem som årsak til delt lederskap i min undersøkelse enn i tidligere forskning.