Fra nesten-hjem til kunnskapsprofesjon - Barnehagelæreren i en profesjonsdiskurs - En Foucault-inspirert analyse om profesjonen i møte med governmentality
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg analysert Børhaug et al. (2018) sin rapport og mandatet til rapporten om barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. I analysen har jeg sett på det diskursive landskapet profesjonsbegrepet blir skrevet inn i. Min problemstilling var: Hvordan kan en analyse av governmentality og medgjørlige kropper i mandat og rapport om barnehagelærerrollen bidra til innsikt og utvikling, med fokus på profesjonsbegrepet? Min analysestrategi har vært inspirert av Schaanning (2017) sitt arbeid med å benytte Foucault som metode. I tillegg til dette har jeg benyttet meg av Foucaults begreper, som har gitt meg et analytisk begrepsapparat. I denne strategien har jeg skrevet ulike forskerspørsmål under Schaannings fire punkter for analytiske tilnærminger for å benytte Foucault som metode. Jeg fant i min analyse av profesjonsdiskursen tre diskursive temaer; forvaltningsansvar, autonomi, standard av profesjonen og styringen av denne. Videre analyserte jeg hvordan barnehagelæreren kunne leses i rapportens konklusjon og i mandatet. Her fant jeg at barnehagen fortsatt blir skrevet inn i en nesten-hjemdiskurs. Funnene var at barnehagelærerens kunnskapsbase og kunnskapen om styringen av profesjonen var svak og lite forsket på. Jeg fant også hvordan teknologiene, utfra Foucaults governmentality-begrep, bidro til en forsterking av disse diskursene. Viljen til å kalle barnehagelæreren for en profesjonsutøver kunne jeg se var basert på et ønske om økt kvalitet og en søken om konsensus blant annet i styringen av sektoren. Jeg fant også at teknologiene var påvirket av et nyliberalistisk syn på kvalitet. Til slutt har jeg diskutert forbindelseslinjene av disse analysene. Disse forbindelsene mellom diskursene, maktproduksjonen og viljen til kvalitet i barnehagen har så blitt drøftet med et søkelys på governmentality og medgjørlige kropper. Med en poststrukturalistisk epistemisk posisjon som forsker, vil jeg i denne forskningen ikke konkludere, men reflektere over barnehagelærerens agentskap i forbindelse med profesjonaliseringen.