Å undersøke med a-r-tografens agenser som barnehagelærer En skape-nde, undersøke-nde og kunn-skapende profesjonsutøver?
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler en barnehagelærers profesjonsutøvelse, et ønske om å undersøke og åpne for å tenke annerledes rundt profesjonsutøvelse i barnehagen. Forskningsspørsmålene som ligger til grunn for masteroppgaven er: Hvordan undersøke og re-tenke en barnehagelærers profesjonsutøvelse gjennom a-r-tografens agenser? Hva kan a-r-tografi åpne for i en undersøkende og re-tenkende masteroppgave i barnehagepedagogikk?
Mitt undersøkende arbeid i denne masterprosessen har vært å utforske a-r-tografens agenser og bruke det som inngang til å skrive frem hendelser fra et liv som profesjonsutøver som barnehagelærer. Masterundersøkelsen går inn i ulike begreper og teorier rundt profesjonsutøvelse, a-r-tografi, a-r-tografens agenser, og gjennom å bruke autoetnografi som metode for å skrive frem hendelser som har blitt mitt datagrunnlag, sammen med a-r-tografens agenser. Sammen med et forkningsassemblage som har kommet til gjennom fremskriving av hendelser, relevante begreper, teori og litteratur, re-turneringer, re-fleksjoner har omdreiningspunktene Møter og Tvil gjort seg virksomme som deltakere inn i drøftingsdelen av oppgaven.