Når rammeplanen må konkretiseres En diskursanalyse av lek i førskoleopplegget Lekbasert læring og Agderprosjektets forskningsartikler
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven er en diskursanalyse av førskoleopplegget Lekbasert læring. Lekbasert læring er et forskningsbasert førskoleopplegg laget for norske barnehager. Det ble utarbeidet i forbindelse med Agderprosjektet, som var et forskningsprosjekt som ville teste om førskoleopplegget kunne bidra til bedre og likere læringsgrunnlag for alle barn ved skolestart. Studiens hensikt har væt å se nærmere på hvordan begrepet lekbasert læring er konstruert, og hvordan lek gis mening i opplegget. Med en diskursanalytisk tilnærming har jeg i analysen tatt utgangspunkt i instruksjonsboka for opplegget, samt fire artikler knyttet til Agderprosjektet og lekbasert læring. Gjennom min diskursanalytiske tilnærming har jeg funnet at det skjer en forskyvning i lekens meningsinnhold slik at opplegget kan legitimeres som lek. I tillegg har jeg sett at intensjonen for opplegget er å dreie barnehagens innhold mot en mer skoleklar tradisjon.