Pedagogiske endringer i barnehagen ved sykefravær - Fra barnehagelærerens perspektiv
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg belyst på hvilken måte sykefravær påvirker barnehagelærerens pedagogiske arbeid i barnehagen. Mitt metodiske arbeid baseres på Max van Manen (1997)sin forståelse av hermeneutisk fenomenologi, og sees på i lys av menneskers levde erfaringer. Jeg har gjennomførtsemistrukturelle intervjuer med seks barnehagelærere i seks forskjellige barnehager fra to kommuner. I mitt teoretiske grunnlag for oppgaven har jeg benyttet meg av Hanna Arendt og hennes teorier omkring mennesket i tale og handling(Arendt, 1996). I denne forbindelse benytter jeg meg av Arends tolkning av veven som metafor for de mellommenneskelige forbindelsene i tilknytning til endringer i barnehagelærerens pedagogiske arbeid vedsykefravær i barnehagen.
Mine funn viser at det pedagogiske arbeidet påvirkes i stor grad av barnehagens sykefravær, og at barnehagelæreren må gjøre tilpasninger og endringer i utøvelsen av det pedagogiske arbeidet for at det i så liten som mulig grad skal påvirke barn og medarbeidere. Endringene i det pedagogiske arbeidet blir sett på i lys av blant annet vikarbruk, arbeidsbelastning, relasjoner/relasjonsarbeid, gjennomføring av pedagogisk planlegging og pedagogiske aktiviteter, og følelser av dårlig samvittighet og utilstrekkelighet. Barnehagelæreren tilpasser det pedagogiske arbeidet slik at barn og medarbeidere skal påvirkes i så liten grad som mulig av barnehagens sykefravær. Barnehagelæreren gjør endringer i sitt pedagogiske arbeid der de blant annet velger å gå på jobb når de er syke på grunn av dårlig samvittighet for de som er igjen i barnehagen. De står i en økt arbeidsbelastning som i lengden kan føre til sykdom eller utbrenthet.
Ved å benytte meg av Arendts (1996) teorier og hennes bruk av veven som metafor synliggjøres kompleksiteten i barnehagens sykefravær, og videre hvordan de ulike trådene i veven har påvirkning påhverandre i forbindelse med endringer i barnehagelærerens pedagogiske arbeid ved sykefravær. Under arbeidet med denne oppgaven oppdaget jeg ved mine litteratursøk at det finnes lite forskning på sykefravær i en barnehagesammenheng, og at mer forskning på tematikken er nødvendig.