Mobbeloven i barnehagen - ansvar eller ansvarsfraskrivelse? En kvalitativ undersøkelse av hvilke profesjonsetiske dilemmaer møter personalet i barnehagen av implementeringen av §43, kapittel 8 i Barnehageloven?
Abstract
I 2021 fikk vi et nytt kapittel i barnehageloven. Barna skulle sikres et trygt og godt barnehagemiljø, fritt for mobbing og krenkelser. En av paragrafene i dette kapittelet handler om den skjerpede aktivitetsplikten, om man oppdager at voksne krenker barn.I lys av dette ansvaret har jeg sett nærmere på hvilke profesjonsetiske dilemmaer møter personalet i barnehagen i implementeringen av §43 i kapittel 8 i barnehageloven?Det finnes ikke mye forskning på hvordan mobbeloven som kom i 2021 har påvirket arbeidet med mobbeproblematikk i barnehagene, og det er i sum svært lite å finne på temaet jeg har valgt å begrense meg til, voksne som krenker barn.I litteratur jeg har lest refereres det oftest til «de voksne», eller «de ansatte» i barnehagen. Dette gjør de utfordrende å skille ut de ulike yrkesgruppene sin stemme, og jeg ønsker å løfte dette spesielt i min oppgave. Jeg har gjennomført tre kvalitative fokusgruppesamtaler med styrere, barnehagelærere og fagarbeidere i barnehagen. Dette har vært intervjuer som bygger på den samme ustrukturerte intervjuguiden. Samtalene med de ulike yrkesgruppene tok ulike retninger, så de presenteres i teksten hver for seg. Gjennom analysen av datamaterialet mitt kommer det tydelig frem at yrkesgruppene møter, forstår og håndterer regelverket ulikt. Styrere opplever en styrke og en trygghet gjennom konkretiseringen i lovverket. Deres mandat i å håndheve loven har blitt styrket. Det er ulik opplevelse av omfanget av voksne som krenker. Der barnehagelærere har mange erfaringer om voksne som krenker, har ikke fagarbeidere noen opplevelser av dette. Det er perioder i arbeidslivet man er mer observant på dette, men det er lite kunnskap om hvordan man skal møte disse utfordrende situasjonene. Det er liten grad av regelverksforståelse, kunnskap om saksgang eller håndtering av oppståtte situasjoner. Det er lite konsekvenser ved å bryte denne loven, og ansatte i barnehagen som har erfaringer med å varsle forteller om svært belastende prosesser. Ledere har liten kompetanse på oppfølging og veiledning i saker som varsles.De ansatte i barnehagene strever med å tolke begrepene som benyttes i lovteksten, og dette skaper ulik forståelse for ansvar og muligheter som følger.