«Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» - En kvalitativ estetikkbasert studie av barns samskaping
Abstract
Alle barn skal oppleve å bli hørt, få medvirke og delta i sitt liv i barnehagehverdagen ifølge styringsdokumenter for norske barnehager (Kunnskapsdepartementet, 2017; Barnehageloven, 2005, §3) og FNs barnekonvensjon (1989). Likevel viser stadig flere studier at det råder et ensidig søkelys på majoritetsspråket i barnehagen som opplæringsarena. De minoritetsspråklige barna, men også yngre barn i barnehager kommer i en mangelposisjon, der den verbale talen vektlegges tyngre og tilegnelse av majoritetsspråket går fremfor barnets helhetlige kommunikasjonsuttrykk. I denne masteroppgaven «Barns estetiske dialoger i et multimodalt transspråkingsrom» undersøkes barns helhetlige språk, og min hensikt er å undersøke hvordan tilrettelagte billedkunstneriske verksteder, kan fremme yngre og minoritetsspråklige barns samskapende kommunikasjon kroppslig og estetisk. Problemstillingen jeg har undersøkt er: «Hvilke potensiale har estetiske dialoger for å fremme et mulighetsrom for multimodalitet og transspråking?».Hvordan barn blir møtt og sett i sin helhetlige kommunikasjon undersøkes gjennom en estetikkbasert tilnærming med sosialepistemologiske trekk, der jeg og barnehagepersonalet møter barnas utforsking av materialene. Metode for undersøkelsene er deltakende observasjoner og fotodokumentasjon i fire billedkunstneriske verksteder jeg selv har utviklet, forberedt og gjennomført. Utvalgsgruppene var: tre av de yngste barna i barnehage, og en gruppe nyankomne flyktningjenter i alderen tre-fire år. Resultater fra forskningsprosjektet tyder på at barnehagebarna generer former for transspråking gjennom et mangfold av kommunikasjonsuttrykk, der estetisk materialutforskning fremhevet barnas kommunikasjonskompetanse. Barna i begge utvalgsgruppene hadde tydelige former for kroppslig, lekende og utforskende tilnærminger til de(n) Andre, og dette nye fellesskapet som oppstod skapte et estetisk, multimodalt transspråkingsrom. Studien kan også ses som et bidrag til å vise kunstfaglige aktiviteter for barn i barnehagen som mer enn det som kan måles i produkt og oppnåelse.
NØKKELORD: transspråking, multimodalitet, kroppslig/-het, meningsforhandling, estetisk dialog