Overgangen mellom hjemmetilværelse og barnehageliv for ettåringer i Norge Hvilken kunnskap finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge? En scoping review og tematisk analyse
Abstract
SammendragI denne masteroppgaven undersøkes det hvilken kunnskap som finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge. Metodene «scoping review» og «tematisk analyse» er benyttet i arbeidet. Gjennom søk i ulike databaser og offentlig nettsider er det identifisert relevante tidsskriftartikler, offentlige dokumenter, rapporter, statistikk, fagbøker og masteroppgaver. Disse er så analysert for å søke svar på forskningsspørsmålet: «Hvilken kunnskap finnes om overgangen mellom hjem og barnehage for ettåringer i Norge?». Barnehagelærere og foreldre er informanter til store deler av det innsamlede datamaterialet. Disse bidrar med innsikt i barnehagenes arbeidsmetoder og rutiner i tilvenningstiden, og sine syn på ettåringenes behov og opplevelser i overgangen til barnehageliv. Tilknytningsteorier og økologisk systemteori utgjør i stor grad den faglige forankringen i datamaterialet. Gjennom analysen vises det at barnehagene i Norge har ulike rutiner og arbeidsmåter i overgangsperioden. Det er også ulik kompetanse blant barnehagepersonalet om ettåringers behov i overgangen. Bemanningstettheten i barnehagen har betydning for tilretteleggingen og gjennomføringen av overgangen, hvor lav bemanningstetthet påvirker overgangen for ettåringene negativt. I nåværende regelverk er retten til barnehageplass knyttet sammen med når på året barnet er født. De fleste foreldre ønsker barnehageplass til sin ettåring, og vil gjerne selv bidra for å gjøre overgangen til barnehagelivet best mulig. Foreldrenes samarbeid og deltagelse i overgangen ser ut til å ha positiv betydning. Foreldrenes arbeidsforhold og mulighet til permisjon og kortere dager i forbindelse med barnehagestart har dermed betydning for ettåringenes opplevelse av overgangen.