• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Veiledning i barnehagen

Dalen, Karin Otelia Hauge
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230074794:86436999.pdf (3.217Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162231
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap [165]
Abstract
Temaet i denne masteroppgaven er veiledning i barnehagen. Formålet med oppgaven var å undersøke i hvilke situasjoner barnehagelærere bruker veiledning i barnehagen. Jeg belyser også noen faktorer som kan ha påvirkning på bruken av veiledning i barnehagen.

Dette er en kvantitativ oppgave hvor jeg har utført en spørreundersøkelse. Undersøkelsen ble sendt ut til 209 barnehager rundt om i Norge, hvor 108 barnehagelærere svarte. Studien jeg har gjennomført er eksplorativ og har benyttet en deskriptiv analyse hvor jeg bruker univariat og bivariat analyse.

Mine funn kan kort oppsummeres med at størstedelen av barnehagelærere bruker veiledning på avdelingsmøter, en gang i uka med hensikten refleksjon over praksis og faglig utvikling. Veiledning oppleves som viktig for barnehagelærerens arbeid i barnehagen og motivasjonen er god. Dette er ikke en unison oppfatning, noen variasjoner finnes i mitt datamateriale. Utvalget mitt er ikke representativt for alle barnehager i Norge, selv om det er trukket tilfeldig, på grunn av størrelsen ikke er så stor.

Noe av det jeg trekker frem i min konklusjon handler blant annet om behovet for mer veiledningskompetanse hos barnehagelærerne. Det trengs å løfte frem nytteverdien av å bruke veiledningsgrunnlag i veiledningssituasjoner, dette opplever jeg er en lite utnyttet potensial. Det trengs mer kunnskap som kan bidra til å strukturere og organisere veiledningen slik at den blir gjennomførbar.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit