Faglig fellesskap i barnehagen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3162230Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne undersøkelsen er jeg opptatt av hva som kjennetegner et godt fagmiljø i barnehagen, og hvordan det faglige kollegiale felleskapet utvikles. I en hektisk og kompleks barnehagehverdag, kan det faglige fellesskapet mellom kollegaer være avgjørende for det pedagogiske arbeidet, og ikke minst for en positiv faglig utvikling av barnehagen. Studiens teoretiske rammeverk inneholder perspektiver på barnehagen som en lærende organisasjon, og forståelsen av hva et faglig fellesskap innebærer. Videre dreier de teoretiske synspunktene om åpenhet, diskusjon, evaluering, refleksjon og fagspråk. Andre teoretiske perspektiver omhandler konstruktiv og destruktiv konflikt, behovet for legitim kritikk og viktigheten av et uenighetsfellesskap i barnehagen. Tidligere forskning viser til viktigheten av faglige kritiske refleksjoner, uenighet, anvendelse av fagkunnskap, refleksjon og fagspråk. Videre viser tidligere studier at det faglige kollegiale felleskapet forbedrer kvaliteten i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. I denne masteroppgaven er målet å søke kunnskap om barnehagelærerens refleksjoner omkring fagmiljøet i barnehagen. Undersøkelsens empiriske grunnlag er kvalitative, individuelle semistrukturerte intervju med ti barnehagelærere. Perspektivene til barnehagelærerne blir tolket gjennom en hermeneutisk tilnærming, som blir undersøkt i lys av barnehagen som en lærende organisasjon. Avslutningsvis diskuterer jeg fellesnevnerne som går igjen hos barnehagelærerne og hva de forteller om faglig utvikling i barnehagen. Fellesnevnerne er uenighet, konflikt, kritikk, villighet til å endre seg, refleksjon og fagspråk.