Profesjonalisering av barnehagestyrerrollen - En kvantitativ innholdsanalyse av 20 års stillingsannonser
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker endringene i kompetansekrav til barnehagestyrere i Norge fra 2002 til 2022. Gjennom en analytisk tilnærming til 435 stillingsannonser, kartlegges hvilke kompetanser eiere av barnehager etterspør hos potensielle barnehagestyrere, samt hvordan disse kravene har utviklet seg over en tjueårsperiode. Studien avdekker en tendens mot økende krav til formell utdanning. Den viser også et ønske fra eierens side om kandidater som har styrerutdanning eller annen videreutdanning i ledelse. Samtidig viser oppgaven at det formelle kravet om barnehagelærerutdanning for styrerposisjoner har forblitt konstant, som et grunnleggende kriterium i henhold til barnehageloven.Det blir videre diskutert hvordan barnehagesektorens dynamikk påvirker rekrutteringspraksiser. Fokuset er på faktorer som profesjonalisering og den historiske konteksten som annonser er utgitt i. Oppgaven belyser også hvordan digitale ferdigheter, kjønnsmangfold og flerkulturell kompetanse vektlegges over tid i stillingsannonser. En viktig observasjon, er at mens det har vært en økende vektlegging av IKT-kompetanse, viser dataene en avtagende tendens til å oppfordre menn og personer med flerkulturell bakgrunn til å søke. Dette kan indikere en mulig revisjon av mangfoldsfremmende rekrutteringsstrategier i sektoren.Gjennom analyser av annen forskning og teori innen ledelse, historiske dokumenter og statistiske data, konkluderer oppgaven med at barnehagestyrerrollen er preget av økende kompleksitet. Det er også et krysspress mellom faglige, pedagogiske og administrative forventninger. Samtidig fremheves behovet for tiltak som kan styrke barnehagestyrernes evne til å håndtere de utfordringene de står overfor i yrket. Forslag til videre forskning inkluderer dybdestudier av rekrutteringspraksiser, og hvordan disse påvirker barnehagestyreres arbeidshverdag og barnehagens kvalitetsutvikling.