Kulturelt mangfold i barnehagen En studie om pedagogiske leders utfordringer i kulturelt mangfoldige barnehager.
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg temaet om utfordringer knyttet til flerkulturelle barnehager sett fra perspektivet til pedagogiske ledere. Formålet med denne studien er å søke lys over de utfordringene som pedagogiske ledere opplever i kulturelle mangfoldige barnehager ved hjelp av kvalitative intervjuer.
Problemstillingen er:
"Hvilke utfordringer møter pedagogiske ledere i arbeidet med kulturelt mangfold i barnehager?"
Bakgrunn:
Dette aktuelle temaet blir grundig belyst i sammenheng med den økende innvandringen, parallelt med et økende behov for ny forskning innen ledelse i barnehagesektoren. Studien er forankret i vitenskapelig hermeneutikk, og denne tilnærmingen har hatt en betydelig innvirkning på både innsamlingen av data og de påfølgende resultatene."
Metode og utvalg:
Empirisk fundamentet for denne studien bygger på data som er samlet inn gjennom kvalitative intervjuer med syv pedagogiske ledere fra ulike flerkulturelle barnehager. Ved å anvende kodning og tematisk analyse av disse dataene, har jeg identifisert tre sentrale temaer som respondentene fremhevet som vesentlige i den daglige praksisen i barnehagen: Pedagogiske leders opplevelser og utfordringer i en flerkulturell kontekst, mangfold og inkludering, samt samarbeid med foreldre og språkarbeid. Disse temaene setter søkelys på de pedagogiske leders opplevelser og utordringer i flerkulturelle barnehager, betydningen av mangfold og inkludering, samarbeid med foreldre og arbeidet med språk. For å belyse valg av innhold og for å forstå personalets tilnærming til arbeidet i barnehagen, trekker jeg inn kulturperspektiver, perspektiver på mangfoldledelse, og barnehagens språkmiljø og tospråklighet.
Resultater:
Resultatene av studien avslører ulike oppfatninger blant pedagogiske ledere når det gjelder det kulturelle mangfoldet i barnehagene. Funnene indikerer at pedagogiske ledere opplever både inkludering og ekskludering i deres barnehager. Disse opplevelsene knyttes ofte til holdninger og håndtering av det kulturelle mangfoldet blant barnehagepersonalet.
Det er identifisert variasjoner i utfordringene pedagogiske ledere møter. Noen ser mangfoldet som en ressurs og en kilde til utvikling, mens andre opplever det som en utfordring på grunn av begrensede norskkunnskaper hos både foreldre og barn. Språkbarrierer kan skape vanskeligheter og utfordringer i samarbeidet. Noen av informantene i studien opplevde situasjoner der de ble utestengt og ignorert av sine medarbeidere.