Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovdelien, Olav
dc.contributor.authorHeldal, Kulvik, Irene Kristin
dc.date.accessioned2024-11-01T17:41:56Z
dc.date.available2024-11-01T17:41:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.oslomet:inspera:230073949:71389161
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3162223
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om ledelse og samarbeid i barnehagen. Formålet med oppgaven blir å få innsikt i hvordan pedagogiske ledere arbeider med å utføre et konstruktivt samarbeid i barnehage. Problemstillingen i oppgaven handler om hvilken betydning samarbeidet har for ledelse av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Bakgrunnen for oppgaven er preget av egne erfaringer og forskning som viser at pedagogiske ledere opplever ulike utfordringer knyttet til samarbeidet i barnehagen. Ledelse handler om å påvirke mennesker til å utføre et arbeid, for å nå et mål. Jeg konkretiserer ledelse til å handle om samarbeid i barnehagen, hvor kommunikasjon, positive og konstruktive tilbakemeldinger er viktige faktorer. Den teoretiske forankringen for oppgaven er begrepet ledelse, pedagogiske ledere arbeidsoppgaver, teamledelse, distribuert ledelse, og kommunikasjon. I masteroppgaven ble det brukt et kvalitativt forskningsdesign. Jeg har intervjuet fem pedagogiske ledere og to styrere og videre brukt semistrukturert intervju til datainnsamlingen. Jeg har i analysen benyttet tematisk analyse. Resultatene i studien viser at pedagogiske ledere har mange ansvars og arbeidsoppgaver, det kan være ulike utfordringer med å ta beslutninger når det er mange situasjonsforståelser av en sak. De pedagogiske lederne ser på ledelse i et gruppeperspektiv. Ledelse som gruppefenomen er en prosess som involverer samarbeid. Dette kan sees på som distribuert ledelse. Det blir brukt kommunikasjon som et middel, for å skape gode relasjoner, og trivsel i samarbeidet. Ansvarsoppgavene blir fordelt gjennom interesser, trivsel og kompetanser som personale har, og positive tilbakemeldinger blir brukt som en motivasjonskilde. Konstruktive tilbakemeldinger blir brukt til refleksjon og læring i det pedagogiske arbeidet. Dette gir en indikasjon på at pedagogiske ledere bør ha et distribuert syn på ledelse, for å få til et konstruktivt samarbeid.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherOslo Metropolitan University
dc.titleLedelse og samarbeid i barnehagen En kvalitativ studie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel