• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ledelse og samarbeid i barnehagen En kvalitativ studie

Heldal, Kulvik, Irene Kristin
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.oslomet:inspera:230073949:71389161.pdf (723.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3162223
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap [165]
Abstract
Sammendrag

Denne masteroppgaven handler om ledelse og samarbeid i barnehagen. Formålet med oppgaven blir å få innsikt i hvordan pedagogiske ledere arbeider med å utføre et konstruktivt samarbeid i barnehage. Problemstillingen i oppgaven handler om hvilken betydning samarbeidet har for ledelse av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Bakgrunnen for oppgaven er preget av egne erfaringer og forskning som viser at pedagogiske ledere opplever ulike utfordringer knyttet til samarbeidet i barnehagen.

Ledelse handler om å påvirke mennesker til å utføre et arbeid, for å nå et mål. Jeg konkretiserer ledelse til å handle om samarbeid i barnehagen, hvor kommunikasjon, positive og konstruktive tilbakemeldinger er viktige faktorer. Den teoretiske forankringen for oppgaven er begrepet ledelse, pedagogiske ledere arbeidsoppgaver, teamledelse, distribuert ledelse, og kommunikasjon.

I masteroppgaven ble det brukt et kvalitativt forskningsdesign. Jeg har intervjuet fem pedagogiske ledere og to styrere og videre brukt semistrukturert intervju til datainnsamlingen. Jeg har i analysen benyttet tematisk analyse.

Resultatene i studien viser at pedagogiske ledere har mange ansvars og arbeidsoppgaver, det kan være ulike utfordringer med å ta beslutninger når det er mange situasjonsforståelser av en sak. De pedagogiske lederne ser på ledelse i et gruppeperspektiv. Ledelse som gruppefenomen er en prosess som involverer samarbeid. Dette kan sees på som distribuert ledelse. Det blir brukt kommunikasjon som et middel, for å skape gode relasjoner, og trivsel i samarbeidet. Ansvarsoppgavene blir fordelt gjennom interesser, trivsel og kompetanser som personale har, og positive tilbakemeldinger blir brukt som en motivasjonskilde. Konstruktive tilbakemeldinger blir brukt til refleksjon og læring i det pedagogiske arbeidet. Dette gir en indikasjon på at pedagogiske ledere bør ha et distribuert syn på ledelse, for å få til et konstruktivt samarbeid.
 
 
 
Publisher
Oslo Metropolitan University

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit