Barns medvirkning i barnehagen - En kritisk diskursanalyse
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke oppfatninger pedagoger i barnehagen har om barns medvirkning. Oppgaven innledes med en kort historisk gjennomgang av barnehagens fremvekst i Norge for å sette tematikken i konteksten. Barns rett til medvirkning forankres i gjeldende lover og rammeverk, og belyses ut fra tidligere forskningsfunn og faglitteratur. Jeg har gjennomført fokusgruppeintervjuer med til sammen ni deltakere som alle jobber som pedagoger i barnehage. For å analysere datamaterialet mitt har jeg latt meg inspirere av Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse. Funn fra analysen viser at pedagoger ikke har en felles oppfatning av hvordan barns medvirkning skal forstås eller praktiseres. Dette samsvarer med tidligere forskningsfunn der medvirkning oppleves som et komplekst fenomen. Funnene mine tydere på at det eksisterer flere ulike diskurser knyttet til barns medvirkning som lever side om side i barnehagefeltet og kjemper om hegemoni.