Mangfoldsrådgivere i ungdomsskoler og voksenopplæringssentre. Fungerer det etter hensikten?
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161786Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NOVA rapport [431]
Sammendrag
Denne rapporten er basert på en treårig følgeevaluering av pilotprosjekter med mangfoldsrådgivere på ungdomsskoler og voksenopplæringssentre. Prosjektene har som mål å hjelpe barn og unge som utsettes for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse, samt å bidra til kompetanseheving for ansatte i sole og hjelpeinstanser.
Evalueringen viser at rådgiverne møter uklare forventninger og manglende tilrettelegging.
På ungdomsskolene arbeider mangfoldsrådgiverne med bredt relasjonsarbeid og generell ungdomsproblematikk, og kommer i svært liten grad i berøring tvangsekteskap og kjønnslemlestelse. Det er uklart hvilke situasjoner som faller inn under begrepet «negativ sosial kontroll» og hvordan mangfoldsrådgivere skal arbeidet med denne tematikken.
På voksenopplæringssentrene er rådgivernes arbeid også bredere enn mandatet tilsier, men her møter de oftere situasjoner som tydelig faller innenfor mandatet.
Rapporten anbefaler en betinget videreføring av prosjektene. Mandatet bør justeres for å bedre tilpasse rådgivernes arbeid til institusjonene og målgruppene. Det bør legges mer vekt på forebyggende arbeid; på ungdomsskolen gjennom samarbeid med foreldre og på voksenopplæring gjennom kunnskap om foreldrerollen og barn og voksnes rettigheter i Norge.
Videre anbefales forbedring av rapportering og saksregistrering, samt styrket fagutvikling og personaloppfølging.
Rapporten er skrevet på oppdrag fra IMDi.