Browsing TKD - Institutt for estetiske fag - Masteroppgaver by Title
Now showing items 1-20 of 42
-
A new narrative of neglected socks: An exploration of new value creation and narratives for materials through creative fashion practice
(Master thesis, 2024)This master's thesis explores how to use discarded socks in creative design practice to explore the possibilities of creating new narratives for materials in the future. The background for this project is the urgent need ... -
Analog og digital tegning I lys av læreplanen LK20, hvordan forholder KDA-lærere seg til digital og analog tegning?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om å finne ut av læreren sine forhold til analog og digital tegning. Undersøkelsen inneholder en dokumentanalyse, praktisk estetisk og intervju del. Oppgaven tar for seg et kritisk tankesett ... -
Arkitekturundervisning på grunnskolens 1. – 4. trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Arkitektur er et stort og viktig tema som berører mange ulike aspekter av våre liv. Arkitekturundervisning på småtrinnet er et fenomen som er gjort lite forskning på. Mitt mål med denne masteroppgaven er å ... -
Barn som publikum: en kvalitativ undersøkelse om formidling av utfordrende kunst
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven tar for seg hvordan formidlere i kunstinstitusjoner i og utenfor Oslo, formidler «utfordrende» kunst til barn i alderen 10-12 år. Oppgavens problemstilling: Hvordan jobber formidlere i kunstinstitusjoner med ... -
Berekraft i fokus. Integrering av berekraft i kunst og handverksfaget i grunnskulen.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva tek føre seg læraren si integrering av berekraft i faget Kunst og handverk. Føremålet med oppgåva er å setja større fokus på viktigheita av ein berekraftig praksis i faget Kunst og handverk. Den nye ... -
Broderi av fragmenter
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven tar utgangspunkt i foto som loggbok og broderi som teknikk for å besvare problemstillingen. Problemstillingen for masteroppgaven er: På hvilken måte kan en undersøkelse med broderi, synliggjøre potensialer ... -
Bygge Fremtiden: Fra Kunst og Håndverk til Bærekraftig Arkitektur en undersøkelse av inspirasjonspotensial av kompetansemål til praktisk arbeid med arkitektur for grunnskolens fag kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar sikte på å utforske temaet arkitektur i grunnskolens læreplaner med fokus på forståelsen av fenomenet arkitektur i et framtids og bærekraftig perspektiv. Gjennom en praktiskestetisk undersøkelse ... -
Da gjør vi bare sånn, med høyre og venstre hånd? Et a/r/tografisk blikk på læring gjennom tredreiing
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om møter mellom elever og lærer i et praktisk håndverksfag og hvordan vi sammen forsøker å løse praktiske problemer. Problemstillingen har vært hvordan motstand og inbetweens innvirker på ... -
Demokrati og deltagelse i museumsarenaen
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg gjort en undersøkelse på hvordan museet kan bli en mer demokratisk og deltagende arena, og funnet ut av hvordan dette kan gjøres ifølge tre ulike grupper: museumsbesøkende, museumsansatte og deltagere ... -
ELEVERS KOMPETANSEUTVIKLING I ET PRAKSISFELLESSKAP Et aksjonsforskningsprosjekt om hva som kan ha innflytelse på elevers kompetanse i å bruke komposisjonsvirkemidler
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker hva som kan bidra til at elever utvikler og viser økt kompetanse innen komposisjonsvirkemidler. Undersøkelsen er gjennomført med elever fra utdanningsprogrammet Frisør, blomster, interiør og ... -
En fortelling om rus - Å formidle en historie gjennom en kunstnerisk bearbeidelse
(Master thesis, 2024)En kunstopplevelse oppfordrer betrakteren til å bruke tid og egne ressurser på å jobbe med innholdet i et verk. Denne studien utgår fra en nysgjerrighet rundt hvordan dette og kunstens sanselige aspekt kan benyttes som et ... -
En praktisk - estetisk erfaring medhistorisk bakteppe, Der fortid møter fremtid.
(Master thesis, 2024)En praktisk - estetisk erfaring med historisk bakteppe. Der fortid møter framtid Denne masteroppgaven tar for seg en praktisk - estetisk utforskning i materialet ull Målet er personlig å kjenne på innsattsen som må til for ... -
Et vindu til drama – Et dramatilbud for elever på 5.-7. trinn i spennet mellom skole og fritid.
(Master thesis, 2024)Nøkkelord: Dramakurs, forventninger og opplevelser, sosiale utfordringer, felles møteplass Denne masteroppgaven undersøker elever og læreres forventninger og opplevelser, av et dramatilbud som en forlengelse av skoledagen ... -
Feskardattra
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg gjennom et kunstnerisk forskning- og utviklingsarbeid, undersøkt hvordan sanselige minner fra barndommen kan fungere som igangsettere for en scenisk produksjon. Jeg har innhentet forskningsmateriale ... -
Ikke nødvendigvis bortkastet tid.
(Master thesis, 2024)SAMMENDRAG Formålet med denne studien var å belyse hvordan dramaturgiske grep som kan bidra til at dataspill innen sorgterapi fungerer i praksis. Studien identifiserer målene for de dramaturgiske virkemidler, søker å finne ... -
Improteater i medvirkning
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg forskningsspørsmålet: Hva kan improteater tilføre medvirkning i by- og stedsutvikling. Jeg problematiserer medvirkningsprosessene og planleggerens rolle i medvirkningen. Jeg undersøker ... -
Is it worth it? An exploration of clothing repair and value using wardrobe studies
(Master thesis, 2024)This master’s thesis explores what garments are being repaired and why and how repair affects the value of the clothes. A literature review was performed in the early stages to establish a context for the project. Two ... -
Kant og undringsrom blant museets samfunnsoppdrag i det kulturelle maskineriet
(Master thesis, 2024)Gjennom Immanuel Kants (1790) begreper om estetikk, adresserer avhandlingen den konfliktfylte rollen til museet som kunst - og samfunnsinstitusjon. Ved å se på museets interaksjoner med sine omgivelser, er utforskningen ... -
Korleis kan ein workshop med utarbeiding av ein kunstnarbok fremma dialog på identitetspolitikken hos fleirkulturelle i Noreg?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva presenterast det korleis kunstnarisk forskingsdesign kan visa nye potensial og vinklar innanfor forsking med samfunnsgrupper. Problemstillinga er følgjande: Korleis kan ein workshop med utarbeiding ... -
Kreative strategier i kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)Sammendrag Da ny norsk læreplan i 2020 ble implementert, ble også det nye begrepet kreative strategier introdusert i kunst og håndverk. Begrepet er tidligere ubrukt i norsk læreplan og har relativt lite forskning på ...