dc.contributor.author | Lindeflaten, Katrin | |
dc.contributor.author | Hessevaagbakke, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Flølo, Tone Nygaard | |
dc.contributor.author | Krogstad, Kristine | |
dc.contributor.author | Kvalvaag, Heidi M. | |
dc.contributor.author | Lillekroken, Daniela | |
dc.date.accessioned | 2024-10-30T07:37:14Z | |
dc.date.available | 2024-10-30T07:37:14Z | |
dc.date.created | 2024-10-29T09:51:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3161464 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: De siste ti årene har kommunene fått et større ansvar for helse- og omsorgstjenestene. Andelen eldre i befolkningen vil øke kraftig frem mot 2040. Det samme gjelder behovet for sykepleiere. Sykepleierstudentenes erfaringer fra praksisperiodene under utdanningen ser ut til å påvirke deres valg av arbeidssted som nyutdannet sykepleier. I sykepleierutdanningen ved Oslomet – storbyuniversitetet inngår en ukes inspirasjonspraksis på sykehjem, veiledet av tredjeårsstudenter. Praksisen er en del av førsteårsstudentenes introduksjon til sykepleiefaget.
Hensikt: Studien har til hensikt å beskrive førsteårsstudentenes erfaringer med sykepleie etter inspirasjonspraksis. Forskningsspørsmålet er: «Hvordan erfarer førsteårsstudentene sykepleie med utgangspunkt i en medstudentbasert inspirasjonspraksis i sykehjem?»
Metode: Studien er kvalitativ med et utforskende og beskrivende design. Analysen er basert på tematisk innholdsanalyse.
Resultat: Funnene viser at studentene opplevde at sykepleierne hadde stort ansvar og var tett på pasientene. Førsteårsstudentene beskrev at sykepleierrollen krevde kunnskap om mange ulike fagområder. Praksisperioden gjorde at studentene fikk komme nært på det de mente var sykepleie. Det viste seg også at tredjeårsstudentene spilte en viktig rolle for førsteårsstudentene når det gjaldt hvilke deler av sykepleiens oppgaver de fikk ta del i og erfare.
Konklusjon: Studien konkluderer med at studentene ser konturene av hva sykepleie er, etter at de har gjennomført praksisperioden. Rammene rundt, som for eksempel nok praksisplasser, er avgjørende for at studentene skal se kompleksiteten i faget. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk Sykepleierforbund | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Hva er sykepleie? Førsteårsstudenters erfaringer med sykepleie i inspirasjonspraksis | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.4220/Sykepleienf.2024.97335 | |
dc.identifier.cristin | 2315659 | |
dc.source.journal | Sykepleien Forskning | en_US |
dc.source.volume | 19 | en_US |