SAM - Handelshøyskolen - Masteroppgaver
Recent Submissions
-
Kunstig intelligens og rekruttering i IT -bransjen - ‘Human in the loop’ i ansettelser i norske IT-bedrifter og rekrutteringsbyråer
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven undersøker bruken av kunstig intelligens i rekrutteringsprosesser i IT-bransjen, med en «Human in the loop» tilnærming. Hensikten er å forstå hvordan kunstig intelligens kan effektivisere rekrutteringsprosessen ... -
WORK ENVIRONMENT AND SICK LEAVE: An analysis about relationships between work environment and sick leave with the focus on Norwegian Public Sector
(Master thesis, 2024)This thesis explores the relationship between work environment factors and employee sick leave in Norwegian workplaces with special focus on Norwegian public sector and explores various preventive measures that can mitigate ... -
Samarbeid om trygghet i spesialisthelsetjenesten: En analyse av forslag til ny organisering av helseberedskapen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan endrede forutsetninger påvirker helseberedskapen i Norge, særlig med fokus på forsyningssikkerhet i spesialisthelsetjenesten. Problemstillingen er: «Hvordan kan utviklingen i norsk ... -
På vei mot en bærekraftig kollektivtransport
(Master thesis, 2024)Formålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke ‘’Hvilke utfordringer som møter bussnæringen i Oslo og Akershus med iverksetting av klimapolitikken, og hvordan bransjen arbeider for å overvinne disse utfordringene?" ... -
Effekten av økt studiestøtte på studenters arbeidstid og studieinnsats Resultater fra et surveyeksperiment
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan varierende nivåer av studiestøtte påvirker studentenes tidsbruk på studier og betalt arbeid. Formålet med denne oppgaven var å kartlegge hvordan en endring i studiestøtte kan ... -
En studie om DNB NXT sin påvirkning på oppstartsselskapers merkevare
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen tar for seg temaene: merkevarebygging i oppstartsselskaper og strategisk samarbeid mellom et oppstartsselskap og en etablert bedrift. Formålet med studien er å få dypere innsikt i merkevarebyggingens ... -
Educating the uninformed: Connecting financial literacy and risky asset participation
(Master thesis, 2024)In this thesis, we analyse the correlation of financial literacy on the likelihood to participate and the share of wealth allocated in risky financial assets. Our dataset is the Norwegian population. An individual is ... -
Oljeprisens påvirkning på Norges forsvarsøkonomi - en kvantitativ analyse av oljeprisens effekt på Norges forsvarsbudsjett og oppfyllelsen av NATOs 2%-mål
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan svingninger i oljeprisen påvirker Norges forsvarsbudsjett og landets evne til å møte NATOs krav om at 2% av BNP skal allokeres til forsvar. Studien benytter seg av kvantitative metoder ... -
Signalling Future Firm Value by Issuing Debt - An event study of bond announcements in the US stock market
(Master thesis, 2024)In the presence of asymmetric information, firms may use leverage to provide positive information about firm value to the market. An increase in leverage by issuing debt can be interpreted as a credible signal as it may ... -
Impacts of board characteristics on ESG performance in the industrial sector: A quantitative study with evidence from Scandinavia
(Master thesis, 2024)We examine the impacts of board characteristics like board size, board independence, board gender diversity, and audit committee expertise on the environmental, social and governance (ESG) performamces of industrial companies ... -
Aktiv vs. passiv forvaltning: Initiering og økning av utbytte som kjøpssignal på Oslo Børs En porteføljeevaluering av initiering eller økning av utbytte som kjøpssignal for perioden 2010-2024
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven undersøker vi hvorvidt en investor kan oppnå risikojustert meravkastning på Oslo Børs med en aktiv forvaltningsstrategi. Vi utvikler en strategi som går ut på å innta long-posisjon når et selskap initierer, ... -
Identifying and Mitigating Money Laundering Risks in the Art Market
(Master thesis, 2024)The art market is uniquely vulnerable to money laundering due to its high-value transactions, the subjective nature of art valuation, and transaction anonymity. This thesis addresses the various challenges associated with ... -
Grønn markedskommunikasjon på digitale plattformer
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg skrevet om grønn markedskommunikasjon på digitale plattformer, med formål om hvilke budskap fremmer og hemmer virksomhetens miljøprofil på Instagram og på nettsider. Alkhatib et al. (2023) ... -
Strømstøtteordningene i Norden - En komparativ analyse av utformingen og effekter av strømstøtteordningene i Norden
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for arbeidet med denne masteroppgaven har vært å gjøre en komparativ analyse av de strømstøtteordningene som ble innført i de nordiske land som følge av energikrisen i Europa og som følge av krigen mellom ... -
Hvordan kan digital transformasjon bidra til å redusere matsvinn i leverandørkjeden i den norske matindustrien?
(Master thesis, 2024)I dagens forretningsklima står bedrifter overfor en omfattende digital transformasjon som følge av en enorm teknologisk utvikling. Samtidig står matindustrien overfor en økende utfordring i samfunnet, nemlig matsvinn. På ... -
Artificial Intelligence in Insurance - A Case Study of Business Operations and a Theoretical Model of Information Balance
(Master thesis, 2024)This master’s thesis explores the impact of artificial intelligence (AI) in the insurance sector. The thesis focuses on how technological developments, AI in particular, have transformed business operations and strategies, ... -
The Interplay between Sensemaking and Knowledge Hiding: A Change Management Perspective
(Master thesis, 2024)Previous research indicates that organizational members who choose to hide knowledge from their colleagues orchestrate a domino effect of mistrust within the organization (Černe et al., 2014). What motivates organizational ... -
ChatGPT's Influence on New Venture Creation: Accelerating, Enriching, and Complicating the Defining and Ideation Phases of Design Thinking
(Master thesis, 2024)This master's thesis examines the role of ChatGPT in the early stages of venture creation, focusing on its application in the defining and ideation phases of Design Thinking. The growing use of ChatGPT in business practices ... -
Veier til Suksess for Teknologi-Startups gjennom Crowdfunding
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker suksessfaktorer bak vellykkede belønningsbaserte crowdfunding-kampanjer for teknologi-startups. Forskningen er delt inn i to hoveddeler: en systematisk litteraturgjennomgang og ... -
Market Reactions to EU Textile Sustainability Regulations An Event Study of European Clothing Firms
(Master thesis, 2024)In this thesis, I investigate the financial impact of the EU textile regulations on European clothing companies by analyzing abnormal returns around key regulatory announcement dates. The study covers various firm-specific ...