LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning - Masteroppgaver
Recent Submissions
-
Hvordan utvikles en begynnende profesjonalitet gjennom vurdering for læring på vg2 helsearbeiderfag?
(Master thesis, 2024)Norge trenger profesjonelle helsefagarbeidere. Spesielt når store folkehelseutfordringer legger press på et helsevesen med utilstrekkelig tilgang på helsepersonell. Det gir helsefagarbeideren økende ansvar for helseomsorgen. ... -
Lærer-elev-interaksjoner
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tema for denne studien er lærer-elev-interaksjoner i undervisningen i klasserommet og verkstedet på Vg1 restaurant- og matfag. Lærere og elever er aktører innenfor skolens ulike sosiale systemer, der ... -
Underveisvurdering ved tverrfaglige praktiske oppgaver på Vg2 helsearbeiderfag
(Master thesis, 2024)Elevene på Vg2 helsearbeiderfag i videregående skole gjennomfører flere tverrfaglige praktiske oppgaver gjennom skoleåret. Underveisvurdering har vist seg utfordrende å få til i praksis, noe som kan bidra til at elever ... -
Fra elev til lærling. En kvalitativ studie av overgangen fra elev i videregående skole til lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget
(Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som mål å bidra til større innsikt i hvordan ungdommer kan erfare overgangen fra det å være elev på videregående skole til å bli lærling i bedrift. Problemstillingen i denne undersøkelsen er: «Hvordan ... -
Prøvestasjon i helsearbeiderfaget Hvordan utdanne faglig kompetente helsefagarbeidere En kvalitativ studie om fagprøven ved simulering
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt om prøvestasjonen i helsearbeiderfaget i Oslo kommune. Oppgaven består av 10 semistrukturerte intervju av medlemmer i prøvenemda samt ansatte ved opplæringskontor ... -
Styrker og svakheter ved ulike læringsarenaer på yrkesfag. En kvalitativ undersøkelse om hvordan læringsarenaer påvirker elevers motivasjon, mestring og læring på salg og reiseliv.
(Master thesis, 2024)At stadig færre elever i videregående skole er motivert for å lære, vekker bekymring. Ett av skolens formål er å legge til rette for læring for alle elver, stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. ... -
Fra ung ufør til skattebetaler En kvalitativ undersøkelse om praktisk opplæring i yrkesfag
(Master thesis, 2024)Norsk skole har et samfunnsmandat der målet er at den enkelte elev skal utvikle kunnskap, ferdigheter og kompetanse slik at flest mulig kan bidra til fellesskapet, både som skattebetalere, og positive bidragsytere i samfunnet ... -
Å satse på lærlinger er gull verdt! Om å rekruttere helsefagarbeidere gjennom yrkesfaglig utdanning i videregående skole.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I dette forskningsarbeidet har jeg belyst hva som var avgjørende for at elever på helse- og oppvekstfag valgte Vg2 helsearbeiderfag og læretid i faget. Jeg har også belyst hvilke erfaringer helsefaglærlingene ... -
Vg1 ut i bedrift En kvalitativ studie av bedrifter som har Vg1 elever i praksis
(Master thesis, 2024)Å komme ut i arbeidspraksis for yrkesfagelever er viktig for læring og motivasjon. Mange har forsket på dette temaet med et elev- og skoleperspektiv, noen har sett på det fra bedriftenes ståsted. Denne masteroppgaven ... -
Yrkesfaglærer som støtte for relevant arbeidspraksis i yrkesfaglig fordypning (YFF) En kvalitativ studie i faget yrkesfaglig fordypning.
(Master thesis, 2024)På yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole har elevene faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Dette faget gir en god mulighet for elevene til å veksle mellom skole og arbeidsliv. Arbeidspraksis gir yrkesfagelevene ... -
Hjerte må slå - Høven skal gå
(Master thesis, 2024)Fag og yrker er i stadig endring som følge av teknologiske og organisatoriske endringer. Vi ser at faglig oppdatering og etter- og videreutdanning kommer stadig høyere på samfunnets dagsorden. Oppdaterte og kompetente ... -
Yrkesfaglæreres erfaringer med hospitering i bedrift i helsearbeiderfaget. Kvalitativ studie om hospitering blant yrkesfaglærere på helse- og oppvekstfag.
(Master thesis, 2024)Yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag står i ett skille mellom hvordan kommunal helsetjeneste var før og hvordan det er nå og i fremtiden. Helsefagarbeidere er den største yrkesgruppen i kommunal helse- og omsorgstjeneste, ... -
Vurdering i yrkesfag: En kvalitativ undersøkelse om hva som styrer yrkesfaglæreres og yrkesfaglærerutdanneres vurderingspraksis og forståelse av vurdering
(Master thesis, 2024)Vurdering er en viktig del av all utdanning, også ved yrkesfaglige utdanningsprogram. Det er en del av alle yrkesfagelevers skolehverdag, og kan være med på å påvirke blant annet trivsel, mestring, motivasjon og læringsutbytte. ... -
«En opplevelse av å komme hjem» En kvalitativ studie om lærlingers fagarbeideridentitet i IT-utviklerfaget.
(Master thesis, 2024)«En opplevelse av å komme hjem» er en kvalitativ studie om lærlingers fagarbeideridentitet i det nye IT-utviklerfaget. IT-utviklerfaget ble introdusert som et nytt lærefag fra 1. august 2022 i forbindelse med Kunnskapsløftet ... -
Opplæringens betydning for elevenes valg En kvalitativ undersøkelse om hvordan elevenes erfaringer med opplæring har hatt betydning for deres valg på Vg2 Barne- og ungdomsarbeiderfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvordan elevene på Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget, opplever opplæringen og hvordan elevene knytter sine valg om læretid eller påbygg til generell studiekompetanse, til opplæringen. Barne- ... -
Lærlingen i salgsfaget, et verdifullt tilskudd for bedriften En kvalitativ undersøkelse om lærlingenes verdi
(Master thesis, 2024)Når elever ikke føler seg verdifulle og anerkjente i yrkesfag, og velger påbygg på bekostning av sitt påbegynte løp i salgsfaget. Og ender opp med å ta ufaglært arbeid uten en formell utdannelse, kan vi se på det som sløsing ... -
Ansvar under læretiden: En kvalitativ undersøkelse av betydningen av ansvar på arbeidsplassen for lærlingens faglige utvikling og sosiale tilhørighet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvilken betydning ansvar under læretiden kan påvirke restaurant- og matfaglærlingens faglige utvikling og sosiale tilhørighet. Av alle utdanningsprogram er det restaurant- og matfag som har ... -
Relasjonskompetanse - med blikk på læring. En kvalitativ undersøkelse om relasjoner og hvordan yrkesfaglærere bruker det i praksis.
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven heter relasjonskompetanse – med blikk på læring og formålet er å belyse hvilken betydning yrkesfaglærerens relasjonskompetanse har for elevens læring. Jeg søker å få mer innsikt i hvordan yrkesfaglærere ... -
Et større bilde av tilhørighet En kvalitativ photovoice-studie av elevenes opplevelse av tilhørighet i yrkesfaglig videregående skole
(Master thesis, 2024)Frafall i yrkesfaglig videregående utdanning vekker offentlig bekymring. Det etterspørres mer forskning og dokumentasjon på hvordan vi kan redusere frafallet. Tidligere studier peker på at en av de vanligste grunnene til ...