Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 1-20 of 314
-
A multilingual approach in the EFL classroom A micro-ethnographic study of multilingualism in the English Foreign Language Classroom
(Master thesis, 2024)This thesis aims to explore how multilingualism in the English Foreign Language (EFL) classroom is approached in a lower secondary school in Norway, from an information-rich case. This paper investigates how teachers ... -
ABC – Så lett som bare det? Bokstavinnlæring i fire klasserom
(Master thesis, 2024)Det å skulle begynne på skolen, innebærer ofte høye forventninger fra de ferske skoleelevene. Mange forbinder det å begynne på skolen, med å lære alle bokstavene, selv om de kanskje allerede kan skrive og lese noe. Allerede ... -
Algebraisk og Algoritmisk Tenkning i Matematikk på Barneskolen
(Master thesis, 2024)I 2020 trådde den reviderte læreplanen LK20 i kraft. Noe av det nye i læreplanen var at programmering kom inn i matematikkfaget (Utdanningsdirektoratet, 2020). Programmering kan knyttes til matematikken gjennom matematisk ... -
Algebraisk tenkning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke problemstillingen Hvordan kan en lærer undervise for å utvikle elevenes algebraiske tenkning på 2. trinn? For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført en ... -
Analyse av kognitive krav i parallell lærebok tiltenkt elever med matematikkvansker
(Master thesis, 2024)Hensikten med gjeldende masteroppgave er å undersøke elever med matematikkvanskers læringsmuligheter gjennom en analyse av matematikkoppgavers kognitive krav. Masteroppgaven baseres på en lærebokanalyse, hvor Matemagisk 9 ... -
Artskunnskap i læreplanen En sammenlikning av læreplanens vinkling av artskunnskap i LK06 og LK20
(Master thesis, 2024)Det er i denne studien forsøkt kartlagt hvilken plass artskunnskap har i den norske læreplanen for barneskolen. Det er gjennomført en dokumentanalyse av læreplanverket fra 2006 og 2020 for å kunne sammenlikne likheter og ... -
ASK og TEACCH i undervisning for elever med autismespekterforstyrrelse i spesial- og ordinærskole : En spørreundersøkelse om bruken av ASK og TEACCH blant lærere ved 1.-7.klasse
(Master thesis, 2024)Antall barn som får diagnosen autismespekterforstyrrelse har økt sterkt siden 1990-årene (Surén et al., 2019). Gjennom både eget arbeid og praksis i skole og barnehage, har vi møtt og arbeidet med barn med ulik grad av ... -
Assistenter i grunnskolen - en kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Grunnet personlig erfaring og av egne observasjoner gjort gjennom de siste fem årene, har interessen for bruken av assistenter i grunnskolen stått sterkt hos meg. På bakgrunn av dette har målet med denne studien vært å få ... -
Barnas Valg 2023
(Master thesis, 2024)Læreplanen LK20 har fått en økt satsing på demokratiopplæringen da demokrati og medborgerskap inngår som et av tre tverrfaglige temaer. Demokratiet og demokratiopplæringen har sine utfordringer da forskning viser at mange ... -
Begynnende skolevegring - den komplekse tematikken som ikke er usynlig
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteravhandlingen er begynnende skolevegring hos elever på mellomtrinnet. Studien tar utgangspunkt i Urie Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell, og temaene tidlig innsats, bekymring og tiltak er ... -
Bildebok som inspirasjon til lek i førsteklasse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Masteroppgaven er en del av Masterstudium i lærerspesialist i begynneropplæringen. Vi opplever i ... -
Bokstaveksperten - skriving i 1. klasse ved bruk av digitale og analoge verktøy
(Master thesis, 2024)Dette produktet er laget for elever i 1. klasse, og skal være et verktøy for å arbeide med skriving. Produktet er laget slik at elevene skal skrive for hånd, men ved hjelp av lyd- og bildestøtte, samt bruk av konkreter for ... -
Breaking Barriers and Building Bridges: Using Critical Awareness in English Language Teaching to Challenge Racist Ideology in 7th grade
(Master thesis, 2024)This thesis will investigate teaching that addresses racism through awareness of English language use in English language teaching (ELT). The research presented will explore the power of language and help young learners ... -
Bridging Extramural English and English Language Teaching
(Master thesis, 2024)In our entrepreneurial master's thesis, we developed a card game (Beyond the Classroom) for lower secondary school students (grades 8-10) in the English subject. The card game is a didactic product that helps teachers ... -
Bruk av lek i matematikk i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formål Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen forstår og bruker lek i matematikk. Oppgaven skal bidra til å belyse hvordan lek i matematikk kan benyttes og hvilke ... -
Datasimuleringer i naturfag
(Master thesis, 2024)Skolen har et ansvar for å gi elever kompetanser for fremtiden. Disse kompetansene finner vi igjen i læreplanen i naturfag i kjerneelementet naturfaglige praksiser og tenkemåter som handler om at elevene skal utvikle ... -
Deceptive Diplomacy
(Master thesis, 2024)In this master's thesis, I have implemented and developed a scenario-based role-playing game, Deceptive Diplomacy (DD), where the aim is to promote verbal communication skills and especially oral production of language ... -
Demokrati og medborgerskap i Barnas valg En idéanalyse av demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker demokrati- og medborgerskapsopplæring. Den utforsker hvilke demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer som kommer frem i en nettressurs knyttet til Barnas valg, et pedagogisk initiativ ... -
Demokratiske perspektiver på kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å se på samfunnsfagslæreres undervisning i kritisk tenkning i lys av tre demokratiperspektiv. Undervisningen blir sett i lys av det liberale, det deliberative og det agonistiske ... -
Demokratisyn i samfunnsfag En kvalitativ innholdsanalyse av de norske læreplanene Kunnskapsløftet LK06 og Fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2024)Demokrati er et viktig begrep i vårt samfunn. Dette gjenspeiles i skolen og på læreplanen. Selv om det er tverrfaglighet og verdier som skal ligge i bunn i alle fag, har samfunnsfaget fått hovedansvar for opplæringen om ...