Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 314
-
Tegning i naturfag på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av elever på 5. trinn sin forståelse av virvelløse dyr
(Master thesis, 2024)Ifølge læreplanen LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2020a) skal estetiske læringsprosesser være en integrert del av undervisningen i alle fag, men hvordan dette skal gjøres er opp til den enkelte lærer. Dermed kan det være ... -
Algebraisk tenkning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke problemstillingen Hvordan kan en lærer undervise for å utvikle elevenes algebraiske tenkning på 2. trinn? For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført en ... -
Tiltak for å styrke psykisk helse for ungdommer med psykisk utviklingshemming i skolen: En sonderende oversikt
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Lite forskning er blitt gjort på ungdom med psykisk utviklingshemming og skole i Norge. Det er også blitt gjort lite norsk og internasjonal forskning på personer med psykisk utviklingshemming og deres psykiske ... -
Kontroversielle tema knyttet til islam i RE - undervisning
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen omhandler hvordan elever med muslimsk bakgrunn opplever undervisning i kontroversielle tema knyttet til islam. Tidligere forskning tyder på at elever med muslimsk bakgrunn har reagert på den ensidige ... -
Lek i den første lese- og skriveopplæringen «Det handler om å gi dem den gode starten og ikke slukke læringslyset»
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker rollen lærere spiller i å tilrettelegge for lekbasert læring i den første lese- og skriveopplæringen i grunnskolen. Gjennom kvalitative intervjuer med lærere utforsker vi hvordan de implementerer ... -
Representation of disability in R.J. Palacio’s Wonder
(Master thesis, 2024)Abstract This master thesis explores the representation of disability in R. J. Palacio`s novel, Wonder (2022). Scholars have criticised disability literature for misrepresenting disability (Hall, 2016, p. 32). However, ... -
Forumteater: En inngang til etisk refleksjon og perspektivtakning
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien undersøker to kjerneelementer i KRLE-faget etisk refleksjon og perspektivtakning, på 7.trinn gjennom dramaformen forumteater. Oppgaven er bygget rundt pedagogisk designforskning som prøver å bidra ... -
The Power of Diversity: Fostering Empathy and Understanding Through Multicultural Literature
(Master thesis, 2024)Norway has become an increasingly multicultural society representing a broad range of cultures, religions and ethnicities. The country has always been multicultural in the sense that it has indigenous culture. However, the ... -
Digitale enheter i begynneropplæringen: Læreres perspektiver
(Master thesis, 2024)Sammendrag Digital teknologi har hatt en enorm vekst i norske klasserom, og implementeringen av en-til-en dekning av digitale enheter har vært gjenstand for debatt. Dette masterprosjektet har et formål om å undersøke læreres ... -
Dybdelæring i likninger: En analyse av tre norske læreverk for 8. trinn
(Master thesis, 2024)I denne studien tar jeg for meg hvordan tre lærebøker for 8. trinn legger til rette for dybdelæring i likninger. Bakgrunnen for studien er at den nye læreplanen, «Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020» (LK20), skulle ... -
Tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler på ungdomstrinnet, nærmere bestemt samfunnsfag. Studien er motivert av et ønske om å få innsikt i prioriteringen til læremidler ... -
Video games´ influence on pupils´ willingness to communicate in English L2 classroom
(Master thesis, 2024)As video games’ popularity rises among young pupils, the question of how one could use them in an educational setting becomes relevant. Most video games played by pupils are in English, as it is the lingua franca around ... -
Unngåelsesatferd som vekker bekymring hos kroppsøvingslærere - Tidlig innsats og identifisering av tiltak
(Master thesis, 2024)I denne studien har hovedfokuset vært å se på ulike former for unngåelsesatferd i kroppsøving, og hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger for dette. I tillegg, hvordan kroppsøvingslærere arbeider med tidlig innsats for ... -
Kunsten å legge til rette for samarbeid
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien søker jeg å finne svar på problemstillingen: Hvordan operasjonaliserer kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet begrepet samarbeid, og på hvilken måte gjennomgår den operasjonaliserte praksis ... -
Et samfunnsfag for sameksistens? Med utgangspunkt i et didaktisk opplegg for minne og sameksistens i Baskerland.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg analysert et undervisningsopplegg utviklet ved Universitetet i Baskerlands innganger til det historiske minnet. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har jeg analysert oppleggets subjektive ... -
Elevers og læreres oppfatninger om motivasjon og læring hos eleven i en karakterdempet vurdering
(Master thesis, 2024)Den omfattende bruken av karakterer i skolen har blitt kritisert for å føre til fokus på sammenligning heller en å fremme læring. De siste årene har man sett at flere har begynt å tenke nytt om karakterens plass i skolen. ... -
Lek og språkvansker: en studie av kommunikasjonsaspektet i lek hos barn med språkvansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg valgt å fokusere på lek og språkvansker (språkvansken Developmental language disorder, DLD) på grunn av min interesse i dette fagområdet. Jeg mener det er begrenset informasjon om hvordan en ... -
Elevers oppfatning av sammenlikningsord og ulikhetsbegrepet etter tre ulike undervisningsopplegg i første klasse.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi sett nærmere på hvilke likheter og forskjeller det på førsteklassingenes opplevelse og læring av matematiske sammenligningsord og ulikhetsbegrep ved bruk av tre ulike undervisningsopplegg. Vi ... -
Using board games as a tool to teach LGBTQ+ in secondary schools: The development of the game «Inclusivity Ladder»
(Master thesis, 2024)In our entrepreneurial master thesis, we have developed a boardgame for use in secondary school. The topic of the game is LGBTQ+, and the game mainly consists of different terms and facts relating to this topic. Our hope ... -
Holocaust på film - En undersøkelse om hvordan læreres arbeid med spillefilm kan utvikle historisk empati
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan lærere arbeider med spillefilm i undervisningen om Holocaust. Videre ville jeg undersøke hvordan dette arbeide kunne bidra i utviklingen av historisk empati. Oppgaven undersøker ...