Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Issue Date
Now showing items 21-40 of 314
-
Et samfunnsfag uten lærebøker. Erfaringer fra tre samfunnsfaglærere i barneskolen.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke og få innsikt i hvordan et utvalg samfunnsfaglærere arbeider med samfunnsfaget uten lærebøker, og hvilke tanker og erfaringer de har om å være lærebokfri i samfunnsfag. ... -
Utforsking og problemløsing i matematikklærebøker på femtetrinn
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en innholdsanalyse av lærebøkene Matematikk: Grunnbok og Multi: Elevbok for 5. trinn. Kjerneelementet «utforsking og problemløsing» er ett av seks kjerneelementer i LK20, og ... -
Utvikling av elevens kritiske stemme i ungdomsskolen – en litteraturstudie
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet som utforskes kritisk literacy, og det tas i bruk relevant forskningslitteratur for å undersøke ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk literacy og hvordan denne kan styrkes i skolen. ... -
Utvikling av digitale ferdigheter i digitale læreverk for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt digitale læreverk i samfunnsfag, og hvordan de legger til rette for utvikling av digitale ferdigheter. Studien har besvart følgende problemstilling: På hvilke måter fremmer digitale læreverk i ... -
En undersøkelse av historisk empati på ungdomstrinnet gjennom et undervisningsopplegg om industrisamfunnet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er en didaktisk studie som handler om historisk empati i samfunnsfaget på ungdomstrinnet. Studien retter seg mot hva som menes med begrepet historisk empati, og hvordan dette kan fremmes ... -
En kvalitativ studie om helhetlig utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) og elevers handlingskompetanse
(Master thesis, 2024)Det økende behovet for bærekraftig utvikling (BU) har ført til både nasjonale og internasjonale satsninger, der utdanning spiller en viktig rolle for å oppnå en mer bærekraftig fremtid. Hensikten med denne masteroppgaven ... -
Utforskning av perspektiver på kritisk tenkning i pedagogisk litteratur: En innholdsanalyse av tidsskriftet Bedre Skole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kritisk tenkning fremstilles i det pedagogiske tidsskriftet "Bedre Skole" gjennom en innholdsanalyse av artikler. Gjennom drøftingen av funnene kom det tydelig frem at forfatterne ... -
Don’t believe everything you read: An analysis of Japanese cultural representation in picturebooks
(Master thesis, 2024)This study looks at how Japanese culture is portrayed in three English-language children’s picturebooks using the theoretical concepts of culture, authenticity, and mirrors, windows and sliding glass doors. As a literary ... -
Læreres implementering av programmering i grunnskolen: En systematisk litteraturgjennomgang av tilnærminger og utfordringer i Norge, Sverige og Danmark
(Master thesis, 2024)Studien fokuserer fra et lærerperspektiv om integreringen av programmering og Computational Thinking (CT) i skoleundervisningen i Norge, Sverige og Danmark. Problemstillingen undersøker: Hvordan påvirker lærerne i Norge, ... -
Religiøs praksis i det sekulære norske samfunn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg sett på tematikken, «religiøst praktiserende mennesker i det sekulære norske samfunn». Den har jeg valgt for å søke en bedre og bredere forståelse av religiøse menneskers handlinger og opplevelse ... -
Innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving i ungdomsskolen En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer og meninger om innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave skrevet ved lærerutdanningen på OsloMet – Storbyuniversitet. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan lærere oppfatter innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving, og hovedproblemstillingen ... -
Kunst- og håndverksfagets betydning ved tverrfaglige prosjekter på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes kunst- og håndverksfagets betydning ved tverrfaglige prosjekter på mellomtrinnet. De praktisk-estetiske fagene får en mindre rolle sammenliknet med basisfagene norsk, matematikk og engelsk. ... -
Lærere og skoleledelsen: forventninger og støtte i profesjonsfellesskapet. En kvalitativ studie av lærernes forventninger til skoleledelsen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker lærernes forventninger til skoleledelsen og deres egen leder, med fokus på hvilke arbeidsoppgaver og roller skoleledelsen har i deres daglige arbeid. Problemstillingen er formulert som: ... -
Et logrende verktøy: Hundeassistert pedagogikk og dens innvirkning på utviklingen av sosiale- og relasjonelle ferdigheter hos elever.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven fokuserer på hundeassistert pedagogikk (HAP), og hvordan dette kan benyttes som et verktøy for å utvikle elevers sosiale- og relasjonelle ferdigheter. HAP er en strukturert og målorientert intervensjon, ... -
En innholdsanalyse av brøkoppgaver på 5. og 7. trinn i læreverkene Multi og Matemagisk.
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt hvordan to kjente læreverk i matematikk forholder seg til de fem ulike aspektene ved brøkbegrepet i Behr et al. (1983, s. 10) sin modell for brøkforståelse. Brøk er et av de viktigste og mest ... -
Demokratisyn i samfunnsfag En kvalitativ innholdsanalyse av de norske læreplanene Kunnskapsløftet LK06 og Fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2024)Demokrati er et viktig begrep i vårt samfunn. Dette gjenspeiles i skolen og på læreplanen. Selv om det er tverrfaglighet og verdier som skal ligge i bunn i alle fag, har samfunnsfaget fått hovedansvar for opplæringen om ... -
Sosial klasse i matematikkundervisning – påvirkning og tiltak: en systematisk litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave er en systematisk litteraturgjennomgang. Målet er å belyse sosial klasse sin påvirkning på elever og hvilke tiltak tok kan motvirke denne påvirkningen. Dette gjøres gjennom følgende forskningsspørsmål: ... -
Kroppspress i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker opplevelsen av kroppspress blant elever i skolen. Med samfunnets stadig økende fokus på utseende og kroppsidealer, er det blitt viktig å forstå hvordan disse idealene påvirker ungdommers ... -
Forståelse av sakprosa og skjønnlitteratur i lærebøker i norsk, på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Lærebøker og arbeid med lærebokoppgaver har fremdeles en sentral plass i norskundervisning. Forståelsen elevene får for hvordan man kan lese, bruke og forstå sakprosa og skjønnlitteratur, kan derfor være påvirket av ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag – en lærebokanalyse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er det foretatt en lærebokanalyse av to lærebøker i samfunnsfag fra to ulike forlag. Problemstilling for undersøkelsen er; hvordan fremmer lærebøkene i samfunnsfag kritisk tenkning? Lærebøkene som ...