Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 21-40 of 337
-
Deceptive Diplomacy
(Master thesis, 2024)In this master's thesis, I have implemented and developed a scenario-based role-playing game, Deceptive Diplomacy (DD), where the aim is to promote verbal communication skills and especially oral production of language ... -
Demokrati og medborgerskap i Barnas valg En idéanalyse av demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker demokrati- og medborgerskapsopplæring. Den utforsker hvilke demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer som kommer frem i en nettressurs knyttet til Barnas valg, et pedagogisk initiativ ... -
Demokratiske perspektiver på kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å se på samfunnsfagslæreres undervisning i kritisk tenkning i lys av tre demokratiperspektiv. Undervisningen blir sett i lys av det liberale, det deliberative og det agonistiske ... -
Demokratisyn i samfunnsfag En kvalitativ innholdsanalyse av de norske læreplanene Kunnskapsløftet LK06 og Fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2024)Demokrati er et viktig begrep i vårt samfunn. Dette gjenspeiles i skolen og på læreplanen. Selv om det er tverrfaglighet og verdier som skal ligge i bunn i alle fag, har samfunnsfaget fått hovedansvar for opplæringen om ... -
Den dyktige kroppsøvingseleven – en urettferdig vurderingspraksis?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke lærere og elever sin forståelse av dyktighet i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen, og hvordan dette operasjonaliseres i vurderingsarbeidet. Med bakgrunn i tematikken er ... -
Den erfarte lærerrollen i et profesjonsrettet perspektiv
(Master thesis, 2024)Lærerne er et av samfunnets viktigste yrkesgrupper. Lærerrollen står i sentrum for skolens oppgave om å forberede fremtidige generasjoner på sitt yrkesliv og medborgerskap. Lærerne skal utdanne elevene for livet og fremtidens ... -
“Den første bokstavinnlæringen” – En undersøkelse av fremgangmåten innefor tre pedagogiske retninger, og didaktiske forskjeller mellom dem
(Master thesis, 2024)De siste tiårene har det foregått en samfunnsdebatt omkring hvordan et forhøyet akademisk trykk er det som møter elevene i førsteklasse, ofte satt opp mot at dette går på bekostning av leken. I forbindelse med dette, samt ... -
Design av en digital læringsressurs i matematikk med fokus på utvalgte læringsstrategier
(Master thesis, 2024)I denne designvitenskapelige masteroppgaven er det utviklet en digital læringsressurs med formål om å bidra til innføring av utvalgte læringsstrategier i matematikk for ungdomsskoleelever. Jeg har ønsket å utvikle en ... -
Design av et digitalprodukt for å støtte undervisningen i lesestrategier
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien ser på hvordan man kan designe et digitalprodukt som kan støtte lærerne i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningen i lesestrategier. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Design av et KI-verktøy som kan støtte pedagogisk bruk av KI
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker muligheter og utfordringer for bruk av generativ kunstig intelligens som et verktøy for læring, og hvordan et KI-verktøy kan designes for å kunne støtte lærere i pedagogisk bruk av denne teknologien. ... -
Design og gjenbruk av fleksible læringsressurser for framtidas fagskole - en designbasert tilnærming
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven bruker deltakende design i utviklingen av en digital læringsressurs for fagskolelærere innen ledelse, økonomi og markedsføring (LØM). Med rask vekst i fagskolesektoren og et pressende behov for effektive, ... -
«Det er fair at elevene får vite hva de blir vurdert etter, men kriteriene gir ofte ikke mening»: En kvalitativ studie om vurderingskriterier sin rolle i arbeidet med muntlig romananalyse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker vurderingskriterier sin rolle i arbeidet med en muntlig romananalyse av boka Barsakh av Simon Stranger. Hensikten var å undersøke hvordan et utvalg ungdomsskoleelever på 9. trinn bruker og ... -
«Det er jo bare Google som snakker» En kvalitativ studie av elevers erfaringer med språkmodeller i naturfag.
(Master thesis, 2024)Bruken av kunstig intelligens, spesifikt språkmodeller, i skolen, har blitt et viktig tema i den offentlige samtalen. Denne masteroppgaven undersøker et utvalg elever på 10. trinns erfaringer med å bruke språkmodeller som ... -
«Det føltes som det var skikkelig gøy å bare sitte rolig, slippe å gjøre så mye, bare lese»- Skolebibliotekets rolle i arbeidet med å fremme leselyst hos gutter som ikke liker å lese
(Master thesis, 2024)Studier viser at barn og unge leser mindre enn tidligere, og guttene oppgir lavere leselyst enn jentene. I dette prosjektet har jeg derfor ønsket å undersøke hvordan man kan fremme leselyst hos gutter på mellomtrinnet. ... -
«Det handlar om å skape ein tryggleik i det store utrygge» Ei kvalitativ undersøking av overgangen frå barneskule til ungdomsskule for elevar med autismespekterforstyrring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva undersøkjer overgangen frå barneskule til ungdomskule for elevar med autismespekterforstyrring. Hensikta og formålet er å finne ut korleis lærarar arbeidar og legg til rette for at overgangen frå ... -
Differentiated EFL Homework in Norway
(Master thesis, 2024)This master thesis aimed to research how teachers understand the concept of differentiated instruction in Norway with particular reference to differentiation of English as a Foreign Language (EFL) homework. It also sought ... -
Differentiated Instruction for High-Achieving Students in ELL
(Master thesis, 2024)This thesis aims to investigate teachers' and principals' perspectives on differentiated instruction for high-achieving students in English at Norwegian lower secondary schools. Further, the study uses a mixed-method ... -
Differentiated Reading Instruction for EFL learners.
(Master thesis, 2024)This master’s thesis examines the role of differentiation in reading in the English foreign language classroom. The study explores the current state of (EFL) teaching and how learners can develop their reading proficiency ... -
Digital læring: Om dybdelæring med digitale læremidler i matematikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre av de mest brukte digitale læremidlene i skole-Norge Skolen fra Cappelen Damm, Campus Inkrement og Kikora legger til rette for dybdelæring. Målet er å få en oversikt over hvordan ... -
Digitale enheter i begynneropplæringen: Læreres perspektiver
(Master thesis, 2024)Sammendrag Digital teknologi har hatt en enorm vekst i norske klasserom, og implementeringen av en-til-en dekning av digitale enheter har vært gjenstand for debatt. Dette masterprosjektet har et formål om å undersøke læreres ...